Účinky těkavých látek na lisdký mozek a organismus
Pája
Dobrý den. Na Internertu jsem našel tento kontakt. V současné době navštěvuji kurz "Preventistů sociálně nežádoucích jevů", který je organizován Univerzitou obrany v Brně. Vzhledem k tomu, že jsem zároveň učitelem na stejné univerzitě a jako vojenský chemik se setkávám s organickými rozpouštědly v laboratorní praxi poměrně často, zvolil jsem si téma závěrečné práce, které zní: Organická rozpouštědla jako stále aktuální součást drogové scény". K jejímu zpracování bych však potřeboval nějaké podkladové materiály, statistiky, zkušenosti, (toxikologické) mechanismy účinků těchto drog a řekněme i další "omáčku", kterou v současnosti nemám. Na internetu jsem našel pouze kusé informace, které se víceméně stále opakují. Prosím o zaslání podkladových materiálů, protože bych se dále, vzhledem ke své profesi, této problematice věnoval dále jako preventista při provádění školení. Děkuji předem za pomoc a hlavně za zaslání relevantních informací či odkazů do internetu popřípadě na publikace a brožury.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Tato poradna funguje pouze prostřednictvím webu, takže Vám žádné materiály poslat nemohu. Můžu Vám nabídnout odkazy na literaturu a na internetové zdroje. Pokud vládnete angličtinou, najdete v závěru seznamu i několik zahraničních publikací. Přeji hodně štěstí. Následující publikace (a nejen tyto) můžete bezplatně stáhnout jako .pdf soubor na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti www.drogy-info.cz Smrtelná předávkování nelegálními drogami a těkavými látkami v ČR - Stručný souhrn a manuál pro monitorování. Zábranský, T., Vorel, F., Balíková, M. a Šejvl, J., Úřad vlády ČR, 2004. ISBN 80-86734-37-4. Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) - Výsledky průzkumu v České republice v roce 2003. Csémy, L., Lejčková, P., Sadílek, P., Sovinová, H. Vydal Úřad vlády České republiky, 2006. ISBN 80-86734-94-3. Drogy a drogové závislosti, K. Kalina a kol., Úřad vlády ČR, 2003. Rozsáhlá studijní monografie, která vychází z bio-psycho-sociálního modelu zneužívání návykových látek a shrnuje v širokém multidisciplinárním záběru soudobé poznatky z oblasti drog a drogových závislostí. (kapitola Těkavé látky, autor Karel Hampl) Dále tam najdete Výroční zprávy o stavu ve věcech drog v ČR (kde jsou informace o žadatelích o léčbu v souvislosti s užíváním těkavých látek, předávkování těkavými látkami a další informace). Článek, který je k tématu: FARMAKOLOGIE LÁTEK ZNEUŽÍVANÝCH VDECHOVÁNÍM A Trojáčková, P Višňovský - klinickafarmakologie.cz. Dále doporučuji autory K. Hampl, J. Skála, K. Nešpor, L. Csémy A zde zahraniční odkazy: www.erowid.org/chemicals/inhalants/inhalants.shtml www.erowid.org/library/books/encyclopedia_of_inhalants.shtml www.erowid.org/library/books/solvent_neurotoxicity.shtml Deaths from volatile substance abuse in those under 18 years: results from a national epidemiological study, by A. Esmail; L. Meyer; A. Pottier; S. Wright. Arch Dis Child, Vol 69 (No. 3) Sep 1993; 356-360 Within-subject comparison of the subjective and psychomotor effects of a gaseous anesthetic and two volatile anesthetics in healthy volunteers, by Beckman NK, Zacny JP, Walker DJ. Drug and Alcohol Dependence Jan 2006, online Nov 2005.