tramal
Anče
Děkuji za Vaši odpověď. V Brně mám možnost navštěvovat metadonové centrum na Hapalové.Substituční léčbu subutexem dělá pro Podané ruce lékař, který když jsem jej cca před 2 lety kontaktovala mi tuto léčbu nebyl ochotný poskytnout. Vedl mne k tomu ,abych šla do léčebny a pak se vrátila k němu a přede mnou se očividně radoval z toho, že se mu podařilo zase někoho ze substituční léčby vyhodit, protože pravidla jsou přísná a závislý neobstojí. Můj lékař současný by mne na tutu léčbu dal, ale nemá recepty s modrým pruhem. Pokud mi můžete nějak poradit, prosím o to. Pokud by to bylo možné, dojížděla bych. Nevím také jaké jsou výsledky s metadonem. Nevede tato substituce k navyšování? Tramal je právě nebezpečný proto že vede k navyšování, jinak by fungoval jako ideální všelék. Děkuji. Anče

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, velmi se omlouvám za zpoždění s odpovědí. Dlouhodobě jste v situaci, se kterou nejste spokojená. Po zkušenostech se subutexem (na detoxu v psychiatrické léčebně), kdy jste se po dlouhé době cítila dobře, rozumím i tomu, že jste se pokoušela nastoupit do substitučního programu. Bohužel neúspěšně. Psychiatr Vám doporučil léčebnu s tím, že by Vás vzal do péče po jejím absolvování. Nejspíš tedy máte pocit, že bude zbytečné se na něj znovu obracet. Jestli lékaři nedůvěřujete a máte pocit, že Vaši situaci neposoudil správně, můžete se obrátit na druhou ambulanci, na kterou jsem Vám minule posílala kontakt. Navíc je to dva roky zpátky a tak je možné, že se na Váš případ bude nyní i dotyčný lékař dívat jinak. Nicméně je stále třeba mít na paměti, že nasazení substituce by mělo předcházet vyabstinování z tramalu. A je pochopitelné, že užíváte-li ho 10 let, nebude to nic příjemného. Pocity, které popisujete, že jste měla při abstinenci, nejsou ničím výjimečným. Naopak. A zejména při předchozím dlouhodobém užívání přetrvávají poměrně dlouho. Přes internet nedokážu posoudit vhodnost substituce ve Vašem případě. Měl by tu udělat odborník, který Vás uvidí a bude s Vámi osobně hovořit. V tuhle chvíli pro Vás nemohu udělat víc, než Vás znovu odkázat na uvedené ambulance, případně se můžete sama pokusit najít vhodného psyhiatra (případně si s sebou vzít vyjádření Vašeho lékaře, který Vám substituci doporučuje). Zkuste hledat AT poradny a substituční centra v Brně a okolí. Kontakty najdete na www.drogy.net v části "kde hledat pomoc" a nebo na www.drogy-info.cz v části "mapa pomoci". Přeju Vám hodně štěstí. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Metadon vede také často k navyšování dávek. Většina klientů na metadonu je dlouhodobě závislá na opioidech a má tendeci si dávky zvyšovat. V některých případech však klienti dávky snižují - snižování a detoxifikace jsou zdlouhavé, ale možné.