subutex a těhotenství
doobie
dobrý den, již třetím rokem užívám subutex a snažím se dávky snižovat. nyní jsem na 1mg subutexu denně. nyní jsem v šestém měsící těhotenství a do porodu bych se ráda závislosti zbavila. dočetla jsem se ale, že úplné vysazení subutexu v těhotenství může být nebezpečné. je tedy lepší počkat s vysazením až po porodu nebo s denní dávkou 1mg subutexu je možné v 6.měsící těhotenství úplné vysazení? a jaký bude zdravotní stav dítěte po narození, pokud subutex do té doby nevysadím? děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. V Praze existuje poradna přímo pro těhotné ženy, které mají problém se závislostí, pokud byste se chtěla vypravit do Prahy, tak myslím, že toto centrum poskytuje vysoce odbornou a specializovanou péči a jistě by Vám rádi pomohli. V Českých Budějovicích existuje substituční centrum o. s. Prevent, kde je jednak možné získat legálně Subutex nebo metadon a jednak jistě mají navázanou spolupráci s odbornými lékaři v regionu. Pokud byste se obrátila na ně, jistě by Vám byli schopní a ochotní pomoci také. Vysazení opiátů se v průběhu těhotenství nedoporučuje, nicméně konečné rozhodnutí bych určitě udělala až po konzultaci s lékařem, mohlo by hrozit riziko potratu/předčasného porodu a dalších komplikací. Pokud matka užívá v těhotenství opiáty, dítě obvykle bohužel rodí s abstinenčními příznaky (jejichž intenzita a možnosti zvládnutí závisí především na výši dávky, která byla v těhotenství užívaná - ve Vašem případě by toto nemělo být nijak dramatické), mívá nižší porodní váhu (což později může být příčinou oslabení organismu, potížím s imunitou) a z některých výzkumů vyplývá, že tyto děti mohou mít ve školním věku obtíže s poruchami učení (dyslexie) a s hyperaktivním chováním. Více by Vám konkrétně ve Vašem případě s ohledem na Váš zdravotní stav řekl lékař. Berte to jako velmi obecnou informaci. V substitučním centru by Vám doporučili i kontakty na (alespoň ambulantní) léčbu, abyste se po porodu a po definitivním vysazení Subutexu stabilizovala a měla aspoň zpočátku nějakou odbornou podporu. Pokud byste uvažovala o pobytové léčbě, existuje terapeutická komunická Karlov, o.s. SANANIM, kde mohou nastoupit mámy, které se chtějí léčit ze závislosti, společně se svými dětmi (často tam odchází právě krátce po porodu i s dítětem). Pokud by pro Vás Praha byla úplně nedostupná, doporučuji tedy substituční centrum v Budějovicích, zavolejte tam bez obav a domluvte si schůzku. Posílám případně i kontakt na tu komunitu, kdybyste o to měla zájem, ale to je samozřejmě na Vás. Dejte vědět, jak jste dopadla. Zatím přeji hodně štěstí. České Budějovice, Jihočeské substituční centrum, o.s. Prevent Matice školské 17, České Budějovice, 370 05 telefon: 387 730 459 Mgr. Lenka Kostínková http:// www.os-prevent.cz Čimelice, Terapeutická komunita Karlov, o.s. Sananim Karlov 3, Čimelice, 398 04 telefon: 382 229 655 fax: 382 229 692 Petr Vácha http://www.sananim.cz Prenatální poradna (Gynekologicko-porodnická klinika UK 2.LF) Fakultní nemocnice Motol V Úvalu 84 150 06 Praha 5 5.patro, uzel A. MUDr. Tomáš Binder, MUDr. Blanka Vavřinková Kontakt: 224 434 272 www.fnmotol.cz