podávání alkoho mladistvým
Vilda
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to s odpovědností za podávání alkoholu mladistvým - nezletilým do 18 let. Vím, že je to ze zákona zakázáno, ale co v případě například plesu. Kdo zodpovídá za dodržování tohoto nařízení: oblsuha nabo pořadatel. A co když pivo nebo i panáka koupí maldistvým třeba jejich starší (= 18 letí) kamarádi nebo rodiče. Jak se to řeší potom. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, vzhledem k zaměření vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám. Pokud byste měl další doplňující otázky, doporučovala bych obrátit se na Právní poradnu A.N.O. přímo, kontakt naleznete na těchto stránkách ve sloupci vpravo. "Zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami v § 12 odst. 1 písm. a) stanoví, že je zakázáno prodávat nebo podávat alkoholické nápoje anebo jinak umožňovat jejich požívání osobám mladším 18 let. Pokud je akce určena pro osoby mladší 18 let, platí zde obecný zákaz prodeje alkoholu. Z tohoto ustanovení nejsou výjimky ani v případě plesů a z jeho dikce plyne i odpovědnost těch, kdo poskytnou mladistvým alkohol bezúplatně, tedy podají (i v případě, že předtím sami zakoupí). Odpovědnost nese v každém případě osoba, která alkohol prodává, ale pokud by se prokázaly např. instrukce od jiné osoby včetně majitele provozovny apod., je dána i jeho odpovědnost. Za porušení tohoto zákazu může být udělena pokuta až do výše 50.000,- Kč. Vedle toho může založit dané jednání i odpovědnost trestní, a to naplněním skutkové podstaty trestného činu podávání alkoholických nápojů mládeži podle § 218 tr.z., a to v případě, že se tohoto skutku dopouští pachatel opakovaně či soustavně. V tomto případě může být uložen až trest odnětí svobody v trvání jednoho roku. Za PPANO Helena Svatošová"