matka alkoholička
Yvča
Dobrý den, moje mamka je alkoholička. Už jsem se jí snažila pomoct, dostala jsem ji do protialkoholické léčebny, tam byla ale jen měsíc a první víkend, co mohla jet domů, se opila. Potom odtamtud odešla a řekla, že už nikdy nepůjde do léčebny. Chodila i za psycholožkou, ale i té psycholožce lhala, ani tohle jí nepomohlo. Jednou v obchodě měla i epileptický záchvat. Mívá období, kdy nepije, to je několi dní, týdnů, dokonce i třeba měsíc, hledá si práci, zajímá se o okolí, o rodinu, ale pak do toho zase spadne, do práce chodit přestane, takže ji vyhodí, o nic a o nikoho se nezajímá, jen o to, kde má lahev s alkoholem. Když má zrovna odbobí, kdy nepije, tak si s ní o tom snažím povídat, ptam se jí, jestli jí můžu nějak pomoct, ale ona nechce a že to prý zvládne sama. Ale nezvládne, nedokáže to. S otcem jsou rozvedení, ale musí bydlet v jednom domě, protože nemají na to, aby se odstěhovali, takže svaluje vinu pití i na tohle. Přítele už také nemá, měla, ale spolu rádi chodili do vinného sklípku a on si také rád dal, tak je možná vina i na něm. To už je teď jedno na kom, hlavně aby se z toho dostala. Trvá to už několik let, přišlo to tak plíživě, že ani nemůžu určit, jak dlouho to trvá. Nejdřív pila víno, teď už tvrdý alkohol, který schovává všude po domě, ve sklepě, v garáži... Někdy se nám podaří flašku najít a vyhodit, ale to hned letí do obchodu pro novou. Bojím se o ní a už vážně nevím, co mám dělat.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, v takovéhle situaci, kdy problém je už pojmenovaný, ale závislý odmítá pomoc - od rodiny i odbornou - nezbývá, než čekat, až se stane něco, co jeho postoj změní. Většinou to bývá např. nějaká vážná zdravotní komplikace, velké psychické problémy nebo tak něco. Vím, že to zní beznadějně, ale opravdu se teď spíš zbytečně vyčerpáváte. Zkuste si dát svou vlastní hranici, do jaké míry se její závislostí necháte ovlivňovat. Ona je dospělá a vybrala si takový život sama, proto se také musí sama rozhodnout pro jeho změnu.