Je můj přítel alkoholik?
Lenka
Dobrý den. Myslím si, že můj přítel je alkoholik, ale ráda bych znala názor odborníka. Přítel je velmi chytrý a společenský člověk. Pokaždé když se dostane k alkoholu, neví, kdy přestat, nemůže se od něj odtrhnout, nezná míru (min. 1x za týden se opije, někdy i 3x). Nepije však jen ve společnosti, ale i sám potají, třeba ihned od rána a do očí mi lže, že se nenapil. To tajné pití je asi to, co mě nejvíce děsí. Marné jsou moje domluvy a prosby. Zasahuje to i do jeho osobního života, pije i během týdne a chová se tak nezodpovědně vůči svým pracovním povinnostem, byl přistižen pod vlivem při řízení vozidla. Při nějaké fyzické práci je zvyklý popíjet a když alkohol nemá bývá nervózní a vzteklý. Pokud tráví víkend na chalupě, popíjí tam v podstatě pravidelně a nedokáže se tam nenapít ani přes mé prosby a výhružky. Po 9 letech chození začínáme žít společně u mých rodičů a čekáme spolu dítě. Moc ho miluji, ale zároveň jsem s ním v časech jeho pití velmi nešťastná. Jak na něj mám psychologicky zapůsobit, aby přestal, když zřejmě on sám nechce? Je opravdu alkoholik? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chování které popisujete už je chování člověka na alkoholu do určité míry závislého. To, že se alkoholu nedovede vzdát, řídí pod vlivem apod. svědčí, že nad pitím nemá kontrolu. Vy jste teď v poměrně složité situaci, protože spolu čekáte dítě a měla byste se spíš radovat z budoucí rodiny, než řešit takové věci. Je třeba říct si sama sobě, a pak samozřejmě i jemu, do jaké míry chcete jeho pití tolerovat. Domluvit si s ním nějaké hranice. Teď jste ale právě vzhledem ke svému těhotenství ve velké nevýhodě. Dost pravděpodobně nebude přítel hranice dodržovat, jenže nevím, jestli byste pak dostála svému a například od něj odešla, pokud by to pro Vás bylo neúnosné. Bude těžké teď ho přesvědčit po 9 letém vztahu, že Vám jeho pití najednou výrazně vadí. Zkuste v tom být ale co nejupřímnější, mluvit s ním o tom, co to s Vámi dělá, zeptat se ho také, co v alkoholu hledá, proč je to pro něj nepostradatelné a ujasnit si, jak si to představuje do budoucna, když budete mít rodinu.