Jeery
Dodrý den, mám dotaz ohledně syna kterému je 17 let.Má časté výkyvy nálady a dnes ráno(po návratu z diskotéky) seděl u snídaně a během tří minut se tak zpotil,že mu kapaly kapky potu z obličeje.Ještě nikdy jsme tohle s manželkou neviděli,tvrdí nám že to má po alkoholu,ale my máme podezdření na drogy.Před pár lety jsme zakoupili v lékárně tester na "trávu"a test dopadl negativně.Tvrdí že mu nedůvěřujeme,že nemá u nás jako u rodičů žádnou podporu v životě.Nechápe že to s ním myslíme dobře.Co máme dělat???Děkujeme za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, podle toho, co popisujete, si netroufnu posoudit, zda syn užívá drogy, či nikoli. Náladovost v 17 letech nemusí být spolehlivým vodítkem, stejně tak ani rychlé a silné zpocení po návratu z diskotéky. Vypadá to, že ačkoli jste syna před rokem testovali na přítomnost THC (a výsledek byl negativní), stejně mu nevěříte, že drogy neužívá. Sama nejsem velký zastánce testování - a to právě z toho důvodu, že často není jasné, co si člověk s výsledkem počne. Začne snad svému dítěti věřit, že drogy neužívá? A co udělá, když bude výsledek positivní? Na to se ale neptáte. Zajímá Vás, co dělat. Bojíte se, že syn užívá drogy. K takové doměnce jste došli na základě indicií, mezi které patří časté výkyvy nálad a událost u snídaně, kdy se syn zpotil během pár minut tak, že mu kapaly kapky potu do obličeje. Se synem jste o svém pocitu nejspíš mluvili a ten má dojem, že mu mu nevěříte a nedáváte mu podporu. V podobných situacích, obzlášť, když trvají nějakou dobu, se takhle přes internet těžko radí. Vím toho o Vaší situaci příliš málo na to, abych Vám mohla zodpovědně poradit. Obecně se rodičům doporučuje ujasnit si mezi sebou, jak by chtěli, aby se syn choval. Všichni tři byste si měli domluvit podmínky vzájemného soužití (kdo má jaké povinnosti, co se stane při jejich nedodržení, co při jejich dodržení - pravidla, sankce, odměny, atd.), které jsou snadno kontrolovatelné a jejichž dodržování můžete bez obtíží sledovat (nejen u syna, ale i u sebe). Rozumné je vyhnout se návalům emocí, výhružkám, ultimátům a vydírání. Doporučuje se být konstruktivní, mluvit o sobě, svých pocitech (syna máte rádi, záleží Vám na něm; na jeho chování se Vám nelíbí to a to a nerozumíte tomu,...) a obavách (o synovo zdraví, o jeho budounost). Na takový rozhovor je třeba se připravit, vybrat vhodný moment, případně ho dopředu oznámit. A někdy je nezbytné, aby takové setkání probíhalo na neutrální půdě např. nějaké poradny. Pravidla se mohou týkat jak povinností v domácnosti, tak např. peněz či časů, to už záleží na Vás. Syn jistě rád uslyší, že o něj máte zájem. Ale také byste neměli zapomenout na to, že jestli se rozhodne někdy ve svém životě drogy brát, nejspíš mu v tom nezabráníte. Drogy jsou dnes všude a bude-li chtít, najde si k nim cestu. Je jen na synovi, co si vybere. Za jakých okolností a jak spolu budete žít, je něco, o čem už rozhodujete i Vy. Stačí to v tuhle chvíli takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.