šalvěj a právo.
salvia
Dobrý den, zajímala by mě výklad práva ohledně šalvěje divotvorné. Internetové obchody, ji stahují ze svého sortimentu, prý policie vyhrožuje prodejcům obviněním s trestného činu "šíření toxikomanie".

Odpověděl:
Dobrý den, s ohledem na specifické zaměření vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám. "Dobrý den, trestný čin "šíření toxikomanie" hovoří o "jiné návykové látce než alkoholu", což je pojem širší než "omamná a psychotropní látka" v případě trestného činu nedovolené výroby či předávání. To je zřejmě také důvod, proč policie volí postih podle ustanovení skutkové podstaty šíření toxikomanie a nikoli stíhání za předávání a prodej. Omamné a psychotropní látky jsou stanoveny vyčerpávajícím způsobem v příloze zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, zatímco pojem "návykové látky" je širší a jde i o látky "způsobilé nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací a rozpoznávací schopnosti" (nejen látky schopné vyvolat závislost-návyk). Proto se domnívám, že riziko trestního stíhání zde hrozí, i když samozřejmě není možné predikovat, jak by se k věci postavily soudy. Klasickým argumentem obhajoby by zřejmě bylo to, že pod pojem návykové látky spadá i kofein, který bezpochyby propagován je. Jako právník nemohu s ohledem na nejistý výklad a zjevnou vůli policie nabídku šalvěje divotvorné postihovat, nabízení této látky (i s uvedenými "pojistkami") doporučit. Helena Svatošová"