Pomoc pro sebe a syna
máma
Dobrý den, nevím jak dál.Synovi je 18 let,od 14 kouří trávu,zřejmě experimentoval i s pervitinem,ale podle všeho jede v trávě a to ve velkém množství.Zdá se mi,že snad celou věčnost se všechno v rodině točí kolem jeho závislosti.Z dostupných zdrojů jsem se "vybavila" informacemi jak postupovat,ale nyní jsem zjistila,že je to celé roky marné.V rozhovoru příliš otevřený není,prý kouří každý a on si občas dá taky.Já myslím,že sám sobě lže,protože se mu horší zdravotní stav,má silný kašel,který neustupuje.Ukončil učňák a dali jsme mu šanci,aby studoval na střední škole,jak si to přál.Abychom netrpěli výčitkami,že jsme mu neumožnili studovat a dělat v životě,co si přeje,zaplatili jsme mu školné a v září nastoupil do Prahy.Domů jezdí jen na víkendy.Tvrdí nám,jak je ve škole všechno O.K.Nyní jsem zjistila,že má spoustu neomluvených hodin,prospěch mezi 4-5.Poskytujeme mu finanční servis v podobě ubytování a kapesného na studium.Když ho ze školy odhlásíme a on půjde pracovat,myslím,že skončí špatně.Začne krást a ztratí všechno zázemí s možností normálního života.Jak dlouho má člověk podávat pomocnou ruku?On sám tvrdí,že neví,co se s ním děje,že to nechce dělat,ale vždycky něco vyvede.Já mu už nevěřím,ale odepsat ho nechci.Myslím,že když se od něj odvrátíme,už se z toho nedostane sám.Už rozprodal spoustu věcí svých a bohužel i našich.Nechci čekat,až nám někdo vybílí byt.Myslíte,že je možné poslat ho na léčení teď hned (když bude sám chtít) a nebo mu uzavřít všechny kohouty s pomocí a nechat ho,až padne sám na dno,aby konečně pochopil o čem to je?Nevím si rady jak dál.Sama bych potřebovala pomoc.Můžete mi poradit,kam jít? Jsem z pardubického kraje.Velmi to spěchá,protože z podnájmu ho vystěhují.Nechtějí tam žádnou smažku a já ho doma taky nechci.To nic neřeší.Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, vím, že je velmi těžké nastavit si hranice, kam až v pomoci synovi zajít, jak sama píšete "jak dlouho podávat pomocnou ruku". A myslím, že to i přesahuje možnosti internetové poradny, proto považuji za velice rozumné, že jste ochotna zajít za odborníky osobně a konzultovat to s nimi. Doporučila bych vám obrátit se na Ambulantní centrum Laxus o.s., Češkova 2701 (vchod z ul. Demokratické mládeže), 530 02 Pardubice, Tel. 466 265 729, e-mail: ambulance.pardubice@laxus.cz . Tato centra poskytují poradenství nejen uživatelům drog, ale i jejich rodinám a blízkým. Určitě vám to pomůže ujasnit si situaci a dát své podpoře synovi jasné mantinely. Jinak pokud se týká léčby vašeho syna - nelze ho tam pouze poslat. Je třeba, aby o léčbu měl sám zájem a byl pro ni motivovaný. Jestli by to myslel vážně, tak možnosti léčby i její vhodný typ by s ním probrali rovněž kolegové v Kontaktním centru Laxus. Eventuelně by mu ji pomohli i zprostředkovat. Nicméně iniciativa musí být na jeho straně. Pro jistotu vám posílám i adresu centra v Hradci Králové, což není od Pardubic daleko. Ambulantní centrum Laxus o. s. Okružní 699 500 03 Hradec Králové 3 Tel./fax: 495 515 907 e-mail: ambulance@laxus.cz Přeji hodně štěstí a sil.