máma pije
pavla
Dobrý den. Mám šedesátiletou maminku, která začla pít zhruba před 5-tilety. Poslední dva roky se stav zhoršuje. Dokáže nepít 5 týdnů, a poté je 4-5 dnů v lihu. Přislíbila i léčbu ale vždy z toho sešlo, budˇ se to nehodilo časově, nebo si v opilosti způsobila úraz. Bohužel si toho všimla i vnoučata , která svou babičku milují. Potřebuji poradit kontakt na alkoholickou poradnu. A z vaší zkušenosti , zda jde zvládnout tuto nemoc ambulantně .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete, že Vaše maminka (60 let) posledních 5 let zneužívá alkohol. Dokáže i 5 týdnů nepít, ale pak je 5 dní "v lihu". Už to došlo tak daleko, že si toho všimla vnoučata. Maminka Vám několikrát slíbila, že se půjde léčit, ale opakovaně z toho sešlo - buď se to nehodilo časově nebo si maminka v opilosti způsobila úraz. Ptáte se, jestli je možné, aby tuto nemoc maminka zvládla ambulantně. A zajímá Vás, kde v Ostavě-Zábřehu hledat radu. Na první otázku Vám nedokážu odpovědět. Určitě existují lidé, kteří dokáží abstinovat i bez pomoci, případně s ambulantní pomocí. Ve své praxi se však setkávám se spoustou těch, kteří takto abstinovat nedovenou a potřebují odbornou pomoc, třeba i pobyt v léčebně. Vy máte v tuhle chvíli na maminku "velkou páku" - určitě má ráda Vás, svoje vnoučata i svou maminku, o kterou se stará. Jestli to chce všechno zvládnout, musí být v prvé řadě v pořádku ona. Mluvte s ní o svých obavách, o svých pocitech. Nevyhrožujte jí, nedávejte ultimáte, ani ji nevydírejte pláčem. Ale zkuste stanovit praktická pravidla - ať už třeba pro styk s vnoučaty, nebo s Vámi. A stanovte si i sankce. Pak ale musíte pravidla i sankce dodržovat - všichni, tzn. když uvedu kokrétní příklad, že když se domluvíte na tom, že bude-li opilá, týden se neuvidí s vnoučaty, holt jí je týden neukážete. Součástí dohody může být i to, že společně navštívíte poradnu, maminka nastoupí do léčby apod. Samostatně (a nebo společně s maminkou) se můžete obrátit na MUDr. Chvíleho, který pracuje v Ostravě-Fifejdy, Lechowizcova 4, tel. 596622235. Držím Vám palce, přeju hodně trpělivosti a důslednosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Kdybyste měla chvilku, budu ráda, když dáte vedět, jak jste pochodili.