Pervitin
Kristýna
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Moje kamarádka bere 7let pervitin a už je na tom psychicky dost špatně.Už drogu nezvládá.Zjišťuje,že už neví co dál,bojím se,aby si něco neudělala.Zkoušela jsem jí nabídnout pomoc v tom,že najdeme nějaký centrum,kde jí budou schopni profesionálně pomoc,ale odmítá.Prosím jak jí mám pomoc?Dokáže s tím vůbec člověk přestat sám...

Odpověděl:
Dobrý den, Kristýno, věřím, že byste ráda kamarádce pomohla, jenže za okolností, jak je popisujete, to bude dost těžké. Vaše kamarádka bere pervitin 7 let a to je dost dlouhá doba. Jistěže závislý může začít abstinovat sám bez odborné pomoci. Jenže to bývá dost náročné a ne vždy se to podaří. A čím déle člověk bere, tím to bývá těžší. Navíc bývá potřeba si dát do pořádku život a vztahy, začít pracovat nebo studovat, eventuelně pořešit zdravotní problémy, bydlení atd., zkrátka všechno, co člověk po dobu, kdy bral, zanedbával. Sama píšete, že je kamarádka na tom psychicky špatně a těžko odhadnout, zda by to sama všechno zvládla. Myslím, že vaše nabídka, že jí pomůžete vyhledat odbornou pomoc a v abstinenci ji podpoříte, je to nejrozumnější, co jste pro ni mohla udělat. Pokud to však ona sama odmítá, je to těžké. Pokuste se jí důsledně dávat najevo, že o ni máte strach a v jejím užívání ji nepodporujte. (Např. půjčováním peněz, tím, že ve chvílích, kdy je "pod vlivem" se s ní nebudete stýkat, nebudete s ní její pervitinové stavy sáhodlouze rozebírat). Můžete jí také nabídnout návštěvu Kontaktního centra. Jednak tam lze pro začátek zajít na konzultaci i anonymně a nezávazně probrat s terapeuty aktuální situaci i motivaci k abstinenci a navíc, pokud zatím nebude chtít abstinovat, dostane se jí pomoci a informací, jak rizika spojená s užíváním pervitinu minimalizovat. Seznam kontaktních center dle regionu najdete na stránkách www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net. Pokud by se vám nepovedlo nic vhodného najít, znovu napište a uveďte region. Držím palce vám i kamarádce.