Nout
Dobrý den! O víkendu jsme byli na party a kamaradka se dostala do divnyho stavu. V patek probihal nějakej perník, koule, alkohol. Během soboty trochu kokain, alkohol a večer naraz cela koule. Kamošce začalo byt špatně, zvracela a šla si lehnout. Celou sobotní noc samozřejmě nespala, jen ležela, měla takovy zachvaty, že se začala co chvilku celá hrozně třepat. V neděli ráno jsem ji vytáhla trochu se projít. Sedli jsme si venku a najednou ji začaly brnět ruce, tuhnout, až dostala hroznou křeč do prstů a nemohla s nima hýbat, uplně se zkroutily, hrozně to prý bolelo. Někdo poradil to rozmasírovat v teply vodě a rozchodit, což naštěstí pomohlo. Můžete prosím osvětlit, co bylo pravděpodobně příčinou a jak tomu předcházet? Děkuji a hezký den!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Po té kombinaci nejrůznějších látek, kterou popisujete, se mohlo přihodit ledacos. Pokud už berete nějaké drogy, snažte se vyhnout kombinacím (extáze, pervitin/kokain a alkohol je celkem vražedná kombinace, například vzhledem k tomu, že stimulační drogy výrazně zvyšují krevní tlak a může dojít k nějakým kardiovaskulárním potížím nebo k riziku předávkování). To, co se dělo v sobotní noc je důsledkem užití stimulantů (nespavost, tělesný neklid) a vyčerpání organismu (třes, tělesný neklid). Co se týče těch křečí, tak to je pravděpodobně způsobeno kombinací vyčerpání a účinků stimulantů, především pervitinu, které zvyšuje riziko křečí. Když pominu další zdravotní a psychické důsledky, které užívání těchto drog způsobuje, včetně možného rozvoje závislosti, tak se těchto důsledků kamarádka pravděpodobně nezbaví jinak, než že nebude drogy užívat. Snížit riziko se dá tím, že nebudete kombinovat více stimulačních drog dohromady, ale výsledek těžko mohu zaručit, zvlášť když neznám informace o kamarádčině zdravotním stavu, jak často a dlouho drogy užívá, kolik jí je let... Kopíruji Vám k tomu některé informace z textu o pervitinu, který je uveřejněný na našem webu: "Pervitin uvolňuje v těle zásoby energie a zvyšuje výkonnost celého organismu. Urychluje psychomotorické tempo, způsobuje motorický neklid - typická je tzv. "vykroucenost". Zvyšuje krevní tlak a tep, stoupá dechová frekvence. Zorničky jsou rozšířené (mydriáza). Zvyšuje riziko křečí. Ustupuje pocit únavy, organismus pracuje s vypětím sil -až do vyčerpání."