Základní pojmy na bakalářskou práci
petra
Dobrý den obracím se na Vás s prosbou, nějak se ztrácím v pojmech. Mohla by jste mi prosím vystvětlit rozdíl v pojmech Droga, Návyková látka, Omamné a psychotropní látky? našla jsem si definice v zákonech a všech možných příučkách, ale z těch pojmů nejsem nějak moudrá. Mohla by jste mi tyto pojmy vysvětlit nějak polopaticky? Moc děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ono je to s tou terminologií skutečně složité, spíše jde o kontext, v jakém se používají. Pojem Droga se užívá obvykle v souvislosti s ilegálními drogami. Pojem Omamné a psychotropní látky se používá spíše v právním kontextu. Návykovými látkami se rozumí látky, které mohou vyvolat návyk, ať už legální nebo nelegální, obecně. Bohužel se tyto pojmy překrývají a konkrétní vymezení nelze úplně podat. Když bych Vám napsala takový příklad z praxe, tak třeba takto: Pokud budu mluvit s klientem, který je závislý a potřebuje řešit nějaký problém, tak v rozhovoru budu používat určitě termín droga a ne omamné a psychotropní látky. Pokud tento klient něco ukradne pod vlivem drog a chytne ho policie, tak v policejním protokoli bude napsáno, že to spáchal pod vlivem OPL (omamných a psychotropních látek). Termín návyková látka použiju nejspíš v případě, kdy nebudu mluvit pouze o nelegálních drogách, ale v obecném kontextu zahrnující užívání čehokoliv návykového. Možná kdybyste mi napsala, jakou práci píšete, tak bych Vám mohla doporučit, jaké pojmy by bylo lepší používat (jaký je to obor, jaké téma apod.). Nevím, jestli jsem Vám úplně pomohla. Kdyžtak ještě napište. Kopíruji Vám popis pojmů z publikace Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí, Kalina, K. a kol., Úřad vlády České republiky, 2001: Droga. Termín má mnoho významů. V Úmluvách OSN a v „Deklaraci snižování poptávky po drogách“ označuje látky podřízené mezinárodní kontrole. V medicíně odkazuje na některá léčiva užívaná pro předejití nebo vyléčení nemoci nebo pro zvýšení fyzické či psychické kondice. Ve farmakologii se termín vztahuje na některé chemické činitele, které upravují biochemické nebo fyziologické procesy ve tkáni nebo organismu. Často se pojmem „droga“ rozumí psychoaktivní látka a ještě častěji jde o synonymum pro drogy nezákonné. Kofein, tabák, alkohol a další látky, které jsou běžně užívány bez lékařského předpisu, jsou v jistém slova smyslu také drogy, protože jsou užívány primárně pro svůj psychoaktivní efekt. OMAMNÁ LÁTKA. Chemická látka navozující útlum, poruchu vědomí a necitlivost k bolesti (analgesii). Tento termín se většinou požívá pro opiáty a opioidy. V běžné řeči a v právní terminologii některých zemí je často nepřesně používán a označují se jím všechny ilegální drogy, bez ohledu na jejich farmakologické vlastnosti. Například zákony o kontrole narkotik v Kanadě, USA a několika dalších zemích zahrnují kokain a kanabinoidy, stejně jako opioidy. V ČR zákon hovoří o „omamných a psychotropních látkách“ (OPL). Tento termín je také přijatý Jednotnou úmluvou OSN o narkoticích - „Single Convention on Narcotic Drugs“ z r. 1961 NÁVYKOVÉ LÁTKY. Látky s vlastnostmi, které povzbuzují návykové nebo pravidelné užívání. Běžné synonymum rovněž pro látky, které mají schopnost vyvolávat závislost. Návykem na drogu nebo alkohol se rozumí opakované užívání psychoaktivní látky nebo látek v takovém množství, že uživatel se periodicky nebo chronmicky intoxikuje, pociťuje nutkání k opakovanému užívání, má velké obtíže při snaze o přerušení užívání nebo o jeho ovlivnění (např. snížení dávek, prodloužení časových intervalů) a projevuje snahu získat psychoaktivní látku téměř jakýmkoliv způsobem. Typicky se vyskytuje tolerance a často i odvykací stav.