léčba cizího státního příslušníka
dcera
Moje maminka bydlí na slovensku a propadla alkoholu. Zajímalo by mne za jakých podmínek, pokud vůbec, by mohla absolvovat protialkoholní léčbu v ČR v blízkosti mého bydliště. Předpokládám totiž, že by se tak dala snadněji přemluvit k léčbě. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Obávám se, že to bude problematické. Léčba závislosti na alkoholu, pokud jde o pobytovou léčbu, probíhá v ČR pouze ve zdravotnických zařízeních, nejčastěji psychaitrických léčebnách, a pobyt zde je hrazen ze zdravotního pojištění. Takže pro cizího státního příslušníka to znamená, že do léčby nemůže nastoupit, možná snad jedině v případě, že má tady hrazené zdravotní pojištění související s dlouhodobým nebo trvalým pobytem, nebo si musí léčbu uhradit. Variantou je také ambulantní léčba, která by byla také placená, nicméně by to vyšlo levněji než léčba pobytová. Nicméně to předpokládá, že dotyčný v průběhu léčby má zajištěné ubytování - což by znamenalo ubytovat maminku u Vás, což nevím, jestli je reálné. Podmínky nástupu cizince do léčby (zda by léčebna cizince přijala, za jakých podmínek a jak by vypadala případná úhrada léčby) bych si ověřila v léčebném zařízení, které máte v okolí a kam by případně mohla maminka nastoupit. Zvažte také léčbu na Slovensku - jednak by byla pravděpodobně bezplatná (resp. hrazená ze zdravotního pojištění) a jednak režim léčby stejně neumožňuje každodenní návštěvy, jejichž očekávání ze strany maminky by mohlo být důvodem pro výběr léčebny v ČR. Myslím, že když zvážíte (případně po telefonické konzultaci s pracovníkem léčebny) všechna pro a proti, asi bude reálnější uvažovat o léčbě na Slovensku. Uvidíte. Kdyžtak dejte vědět, pokud byste potřeboval kontakty na léčebná zařízení ve Vašem regionu (a kontakty na slovenské kolegy disponujeme taky). Držím palce.