marihuana
vitao
Dobrý den, děkuji za odpověď a upřesňuji ke svému původnímu dotazu, že syn má 22 let, dle jeho slov kouří marihuanu už asi dva roky, zdá se mi, že postupně stále častěji. Začal bývat náladový, někdy až moc povídavý a naopak, dělala jsem si starosti, ale přesvědčivě mě odbyl, že drogy nebere. Vím, že asi od 16 kouří, což mu marně rozmlouvám. Dostal se na vysněný obor, ale má problém se zkouškami, opakoval skoro každou dvakrát až třikrát. Míval na ZŠ vynikající paměť. Teď s ní má značné problémy. Uvědumuje si to, že zapomíná, ale nespojuje si to s drogou a ani nechce. Když to tento týden prasklo, obhajuje drogu, že o nic nejde, že už je dospělý a může dělat, co chce. Jeho vztahy s dívkami ztroskotaly,jeho nynější nejlepší kamarád je z party, se kterou každý večer chodívají kouřit marihuanu. Teď mi to dochází. Vyčítám si, že jsem mu věřila a nepřesvědčila se, když jsem měla podezření, že s těma jeho kamarádama nebude asi všechno úplně v pořádku. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velmi se omlouvám za pozdní odpověď. Chápu, že máte o syna obavy, ale situace je poměrně složitá. Jednak je plnoletý a jednak si moc nepřipouští, že by mohl mít s marihuanou nějaký problém. Víte, ani kdybyste to odhalila dřív, tak mám pochybnosti, zda by se dal odradit od svých přátel. Syn studuje, jak sama píšete (přestože opakuje zkoušky dvakrát či třikrát - což záleží i na náročnosti školy a na tom, jaké měl předtím návyky se učit na střední škole, nejen na kouření marihuany). Nevím, jak vypadá jeho fungování doma, předpokládám, že bydlí u Vás, zda Vám nějak pomáhá nebo přispívá na domácnost a podobně. Nevím, nakolik je závažná ta jeho náladovost, vztahové problémy nebo potíže s pamětí a je obtížné takto diagnostikovat, zda jde pouze o marihuanu nebo nějaké psychické problémy, nedejbože užívání jiných drog než marihuany. Užívání marihuany má pochopitelně svá rizika, narozdíl od jiných drog (včetně alkoholu) se jí nelze smrtelně předávkovat, závislost na marihuaně je spíše výjimečná a obvykle nepůsobí závažnější fyzické problémy ani závažné odvykací stavy při vysazení (může se to projevit potížemi se soustředěním, spánkem, ale většinou tyto potíže bývají psychosomatického charakteru a spontánně odezní), její hlavní riziko je v tom, že může podpořit rozvoj duševních potíží, ale ani to nebývá pravidlem. V tuto chvíli bych se asi na Vašem místě zaměřila na to, jak syn funguje doma a ve škole a stanovila nějaká pravidla - např. pravidelná pomoc doma, příspěvek z brigády na domácnost a neposkytovala bych mu větší částky peněz apod. Finanční přispění nebo nepřispění by mohlo být limitováno tím, zda plní pravidla a úkoly, na nichž jste se domluvili. Je sice dospělý, ale předpokládám, že na Vás závisí finančně a co se týče bydlení a tudíž by nějaká pravidla dodržovat měl. Pokud byste měla pocit, že se situace horší nebo byste si o tom chtěla promluvit s někým z odborníků, poskytla bych Vám kontakty na kolegy, na něž se můžete obrátit, pokud mi napíšete, odkud jste. Zatím držím moc palce a nebojte se ozvat, pohlídáme, aby odpověď byla tentokrát vyřízena včas a ne se zpožděním, za které se Vám ještě jednou omlouvám.