Pritel na kokainu
Mia
Dobrý den, vím, že sem chodí tisíce dotazů denně a bohužel i mne zbyla poslední možnost s řešením mé situace. S přítelem jsme spolu tři roky a nas vztah prochazel ruznymi krizemi a situacemi. Asi pred dvema a pul lety mi kamaradka na mejdanu rekla, ze muj pritel bere kokain a ze ze mne nechce delat hlupacku, protoze ja jedina z ty party jsem o tom nevedela. Vite, ja opravdu nikdy k drogam nemela pristup a nikdy jsem nevyhladaval spolecnost techto lidi, takze jsem to opravdu nepoznala. Pritel asi fetoval jiz nějakou dobu předtím, než jsme se poznali. Rok spolu bydlíme a vsimam si typickych fetackych znaku. Je to cele jako kolecko. porad dokola. kazde ctyri dny si potrebuje snupnout. uz to na nem poznam. ma me strasne rad, je mu skvele a pak se rozbreci jak dite, ze to nechce, ze chce byt normalni, ze me miluje, ze nevi, co ma delat, hodiny a hodiny spolu mluvime, kdy mi rika, ze udela vse, aby prestal, ze uz nikdy nebude fetovat, ze to bylo naposledy, breci a breci, ja ho objimam, rikam mu, jak to bude zase v poradku a ze to zvladneme. Asi pred 14 dny jsme byli ve meste tancovat a pak jsem chtela jet domu. pritel nechtel. rikal, ze tady ma kamarady a ze tu jeste bude. bylo mi to jasny. asi hodinu jsem s nim diskutovala na ulici, at si sedne do auta, ze jedeme pryc. ze mezi ty fetaky nepatri. ze ma charakter a ze na to ma, aby to zvladl. zvyklala jsem ho. rikal, at mu tohle nedelam, nevedel co delat. pobihal dokolecka, ja tam stala a rikala jsem mu at ted jede se mnou domu... nechtel... nevedel... rikam mu, ze stejne pujde do toho klubu si snupnout, ze prece neni fetak, ze to nema zapotrebi. sedl si tedy do auta a cumel do predu... neco jsem mu rikala do duse, kdy z kapsy vytahl bankovku, v niz mel kokain. tak jsem mu rekla, at ukaze, jaky je to frajer, at si to cele vysnupne, ze se na nej chci divat jak se nici a jde do pekel. udelal to. poprve v zivote jsem to videla na vlastni oci. rozbrecela jsem se a jeli jsme domu. opet jsme spolu mluvili asi pet hodin, kdy brecel, litoval, dekoval, .... dokolecka dokola. rekla jsem mu, ze na nej budu zla, ze ho v tom nenecham, ze jeste jednou to udela a pujde do lecebny. ted ve ctvrtek byl opet "parit". vratil se druhy den v sest odpolecne. sjety. celou dobu vzdy lezi v posteli a hraje videohru. stale cekam, kdy to skonci, abychom mohli normalne zit. ted je pondeli a rekl, ze jede za kamaradem. vratil se za hodinu zfetovany... nevim, co mam delat. zabavit mu auto, pocitac a telefon? izolovat ho? hodit do auta a odvezt do lecebny? nakopat mu? opustit ho? zalezi mi na nem, je to skvely clovek, ale je v tom az po usi. prosim, poradte mi kam se obratit nebo jak se k nemu chovat. dekuji mockrat. M

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že byste měla udělat to, co jste mu slíbila - začít na něj být "zlá". Doteď jste se o něj starala jako o malé dítě, které je spíš nemocné, než zlobivé. Nezabralo to. Naopak přítel zjistil, že se přes Vaše výhružky nic neděje a Vy s ním jste dál, i když už bere spíš obden, možná i denně. Zkuste si víc všímat sebe, jak Vám v tom je, jakou roli v jeho vztahu s drogou (protože ten je teď důležitější než ten s Vámi) hrajete. Dokud mu budete umožňovat aby bral, nemá důvod přestat. Baví ho to, možná bohužel teď i víc, než být s Vámi. Rozhodnout se znamená přistoupit na riziko, že si přítel vybere drogu. I to se může stát. Pak by s ním ale stejně společný život v dohledné době za nic nestál. Vím, že to zní hodě tvrdě a nepříjemně, ale bohužel taková je realita vztahů s drogou. Určitě by Vám pomohlo s někým to probrat podrobněji. Kontakty najdete na www.drogy-info.cz, v sekci "mapa pomoci". Vyberte region a např. "kontaktní centrum", nebo "AT ambulance". Přeji hodně sil, abyste situaci dokzála co nejdřív a co nejlépe vyřešit.