Jak pomoct tchyni z alkoholové závislosti
ironwa
Zdravim, 7 let zijis uzasnym muzem a mame krasneho , sikovneho 3leteho chlapecka, ktery bezmezne miluje svou babicku, Muzovu matku. Ja s ni vychazim vicemen bezproblemove..ovsem, verim, ze diky tomu, ze celych 5let delam, ze o nicem nevim.Tchyne ma dve deti, meho muze 29 a dceru 23.Je to strasne hodna, obetava pani, ktere jsme si vzdy vazila...ovsem je tomu cca 5 let kdy byla hospitalizovana z prasklymi zaludecnimi vredy a tehdy lekar zjistil, ze toto je telo nekolikaleteho alkoholika... vysvetlila, ze zacal pit kdyz ji umrel otec, coz dnes je jiz neco pres deset let,na tento popud tchan doma zacal hledat lahvinky s alkoholem nastradal jich spoustu, ovsem prevazne vino...bylo ji promluveno do duse a opravdu na cas toho nechala,mozna i diky tomu, ze dostala nekolikero leku a opravdu se asi vydesila , postupem casu ale opet zjistila, ze to jde.. a po nejake dobe z ni byl opet citit alkohol, zapominala, castym jevem byl tres v rukou, roztekanost, zarudle oci, obcasne totalni vypadky pameti....a ten pach. Ma povolani kde kolem je kolektiv tez zen, kde tez nektere holduji alkoholu a jeji blizka pritelkyne ji tez podporuje v piti...doma se tchan chvili snazil ji hlidat, alkohol byl z domacnosti vyloucen, jezdil delat namatkove kontroly z prace, coz ho v tu dobu zrejme mohlo celkem snadno stat i misto...apelovali na ni, premlouvali, prosili, vzdy to same, odkyvala a slibila...Hledali i reseni o ni bez ni, ale bylo nam receno, ze pokud se nestane neco vazneho, neni zadna sila, jez by ji primela jit na leceni, nez ona sama...je faktem, ze na zivot si nesahla ackoliv caste vyhruzky tu jiz byly. Varovnym prstem byl den, kdyz hlidala naseho synka tehdy 1rocneho, usnula s nim a v klidu cosi pekla v troube. Vydesil mne telefonat jedne pribuzne, ze nebere telefony, neotvira a z bytu se vali kour....kdyz jsme tam dobehla, tvarila se jako ze nic, ze jen trosku pripalila maso....Zlom se prihodil az dnes rano, kdy jsem jako obvykle sla z obchodu a potkala jsem ji u nas v ulici pobihat v kratasich a tricku a septala na mne "Kde sou? Kde sou?" kdyz jsem ji rekla, ze nevim kdo a o kom mluvi, tak se na me osocila, ze vim moc dobre kdo, ta holka s tatou a s mamou, ze sem tam byla s babickou tak jsme je prece videla a koukala na muj nechapajici vyraz a v obliceji se ji znacilo silne rozhorceni, ze ji nechci rict kde jsou. Letela naproti k sousedum a i tam se ptala kde sou....vrtalo mi to hlavou, co se deje jestli jsem ji nekrivdila a zavolala jsem ji, jestli je uz nasla a koho to hledala "Ty moc dobre vis koho sem hledala, nevim kde sou a je mi to jedno. Ty to vis moc dobre kdo, vzdyt si je dobre videla" a praskla mi s telefonem.....a to mi vse doslo, uz je to sni tak vazne, ze ma vidiny....jestli tu byl nekdy jakys takys strach z toho, co tomu reknou lidi, kdyz ji nekam zavrem na leceni ...tak ty obavy jsou zcela pryc, protoze s takovouhle je to otazka casu, kdy jim to dojde, ze pobihajici po ulici a kladouci nesmyslne otazky kolemjdoucim, jiste neni zcela v poradku...a hlavne ocekavat ze prijde nejaka jina vidina a ona neco provede at uz sobe, nebo treba nekomu jinemu...co delat!!!!Synka uz ji tam nedam to vim jiste, ale prece musi byt nejake vychodisko. Je to mlada zenska 45leta mamina od dvou zdravych deti, je oblibena at uz v pracovnim kolektivu, nebo v nasi obci.A prijde mi hrozne, koukat jak se pomalu nici, jak vse pomalu nici..vztahy s muzem, vztahy s detmi, vztahy s matkou....a nedokazu si predstavit, az se me syn zepta "proc nemuzu mami k babicce" co mu budu stale rikat. Do nekonecna mu lhat prece nelze.A je mi tez proti srsti aby se z takove mile, hodne, pracovite, obetave maminy a babicky stal odpad spolecnosti a stred jizlivych klepu a pomluv. Uz vazne nevime co vymyslet.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že s Vaší tchýní je to opravdu vážné. Kromě závislosti na alkoholu už se objevily i psychické potíže - halucinace, paranoia, možná začínající psychotické onemocnění - které, pokud se nebudou řešit a bude je podporovat alkoholem, budou se pravděpodobně jen zhoršovat. Z Vašeho popisu mi připadá, že jako rodina k celému problému přistupujete velmi uvážlivě a dobře a zkusili jste všechno možné, co bych Vám byla nabídla. Poté, co odezněly její halucinace, uvědomila si, co se stalo?To bývají okamžiky, kdy závislému dojde, že už má opravdu problém a je to nejlepší chvíle, kdy ho tlačit do léčby. Lhát ohledně sebevražedného pokusu není dobrý nápad. V léčebně to velmi rychle zjistí a propustí ji a ona bude mít celkem oprávněný pocit ublíženosti a konspirace. Pokud ale vyhrožuje sebevraždou a např. uteče někam s nožem a tam se zamkne, můžete příště rovnou zavolat policii s tím, že se o ni bojíte a nemůžete tam. Uděláte jí pravda ostudu, ale to už je v současné chvíli asi opravdu vedlejší. Policie ji pak může odvézt do léčebny, kde musí lékař do 24 hodin rozhodnout, jestli jí bude nařízena nedobrovolná léčba. Nebývá tak efektivní, jako léčba dobrovolná, ale alespoň se konečně naplno pojmenuje problém závislosti a "něco se začne dít". Vím, že možností není moc, bohužel tomu tak opravdu je. Pokud ale ještě máte energii, pokuste se dostat tchýni k nějakému odborníkovi, třeba i praktickému lékaři, se kterým by byla ochotná bavit se o svém stavu, i když možná jen oklikou. Někdy jsou alkoholici přístupní debatě o zdravotních problémech a lékař je pro ně přeci jen autorita. Pokud budete mít zájem, znovu napište, jak se situace vyvíjí, snad bychom společně vymyslely nějaký další postup.