moditem
marge
Dobrý den, mám dotaz ohledně svojí mamky, která byla 25 let na injekčním podávání neuroleptik zvaný moditem, po této době přestala chodit k psychitričce z důvodu, že se cítí zdravá a neuroleptika nepotřebuje. Nyní je asi měsíc bez moditemu, já sama pozoruji zlepšení nálady, říká, že lépe spí a celkově ji to zřejmě prospělo. Můj první dotaz zní, je možné takhle náhle vysadit neuroleptikum pokud je brala 25 let bez nějakého ublížení na zdraví? Nepochybyla paní psychiatrička, když se nesnažila snižovat dávku, pokud se mojí matky stav psychicky zlepšil. Jaké jsou vedlejší účinky neuroleptik při dlouhodobém užívaní? Za Vaši odpověd´předem děkuji Marge

Odpověděl: Jakub Minařík
Moditen lze vysadit náhle, bez rizika odvykacích stavů. Ohledně dlouhodobosti medikace u psychotických poruch - ona ta trvalá medikace má svůj důvod v zabránění dalším atakám psychozy - které obvykle vede k prohlubování defektu, který se v souvislosti s proběhlou psychotickou atakou tvoří. Mám také zkušenost, že pacienti po vysazení antipsychotik se cítí a vypadají (někdy) lépe, ale dosti často se pak vrací psychotická porucha s mnohěm větší razancí a výsledný efekt je nakonec horší. Je to složité a nakonec si musí vybrat pacient, co mu vyhovuje lépe.