Otec alkoholik
Mona
Dobrý den, můj otec je 15 let vdovec, žije sám a je alkoholik - pivař. Problémy s pitím měl odjakživa. Asi před půl rokem přestal jíst, brát léky a jenom pol. Potom byl hospitalizovaný v nemocnici kvůli slabé mrtvici a problémům s játry. Po propuštění z nemocnice odmítl jít bydlet k nám i k rodičům a vrátil se sám do svého bytu, kde vše zase pokračuje. Opět nejí, nebere léky, pouze pije. Poslední dobou i hodně padá, naposledy měl zlámaná žebra. Žádný problém si nepřipouští, do léčebny jít nechce, u nikoho bylet nechce. Zkoušeli jsme to po dobrém i po zlém a už si celá rodina nevíme rady co s ním. Už jsme uvažovali, zda by mu nemohla být nařízena léčba, nebo by mohl být zbaven svéprávnosti. Nevíme jak mu zabránit v tom, aby se dál zabíjel. Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, je to složitá situace. Rozhodnutí upít se může ovlivnit jen ten, kdo pije. Ostatní kolem něj jej mohou motivovat, ale nemohou ho k léčbě a abstinenci donutit. Nucená hospitalizace je možná jen tam, kde je člověk akutně sám sobě nebezpečný a u pomalého upíjení se chybí to "akutně". Je mi líto - zkuste to probrat s otcovým praktickým lékařem, to někdy pomůže, lékař mívá přeci jen určitou autoritu a může rozhodnutí napomoci. Ale jinak platí - že pokud se nejedná o stav akutního ohrožení, není možné zasáhnout.