Ako to vlastne je?
Veronika
No, tazko vysvetlit to na co sa chcem opytat, ale.... Pred niekolkymi tyzdnami tu bol dotaz od dievcata ktore opisovalo svoje neustale chute na pervitin ktorymi zabija cele dni, hoci ho malo iba 5 krat. Pisali ste mu nieco v tom zmysle ze je to dost divoke ze po 5. uzitiach by sa v nej rozvinula psychicka zavislost, ale ze nech je rada ze nema toxicku psychozu alebo depresie ci paranoju. Tak ma napadlo ze z coho tieto veci vznikaju? Myslim to v tom zmysle, ci to je z dlhodobejsieho uzivania toho fetu, teda zo samotneho fetu - teda akysi vplyv narusenia rovnovahy hormonov v mozgu a vyzierania mozgu a podobne - alebo sa to deje ked clovek prestane zvladat piko? Myslim tym to ked clovek zacina byt namotany, to ako na to neustale mysli, to ako mu to berie dusu, a TO je nasledok depresii a psychozy.. .... Pretoze to dievca ho malo 5 krat, cize si nemyslim ze mu to natolko poskodilo zdravie aby mohlo schytat psychozu ci depresie. Je mi jasne ze paranoje a ostatne veci by dostal asi kazdy kto by napriklad drogoval kazdy den, ale po 5.uzitiach za dobu 5 mesiacov to asi nie je mozne alebo? Nerozumiem tomu... tak z coho to teda vznika, ako to funguje?? Dalsia vec ktoru by som chcela vediet, preco je depresia a paranoja sucastou dojazdov. Ved pervitin neuvolnuje hladinu hormonov stastia,jedine co dokaze je naspeedovat,takze clovek ju nemoze mat nadruhy den narusenu, tak preco tie depresie? A k tej paranoji, pocula som taku teoriu ze sa odzrkadluje to ako clovek zil a zije, pokial klame atd, tak aj sucastou dojazdov je strach z ludi ze ho klamu oni a chystaju sprisahania atd.....tak?? Dakujem za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Předem se omlouvám za pozdní odpověď. Ono to je trochu složitější. Asi nebudu zabíhat do neurobiologie a do fungování mozku, ostatně na webu poradny je kolonka Co dělají drogy v mozku, kde máte stručně popsáno i graficky znázorněno, jak tyto procesy při užití amfetaminových drog fungují (pervitin = metamfetamin). Kopíruji Vám zde základní informace: "Podstatou účinku je zvýšený výdej neurotransmiterů adrenalinu a dopaminu. Oba jsou zapojeny do přenosu signálu mezi nervovými buňkami. Adrenalin je uvolňován do celého těla a uvádí ho do vzrušeného stavu. Působí totiž na tu část Tvého nervového systému, která tělo rychle uvede do vzrušeného stavu, kdy je připraveno na velkou fyzickou námahu. Zvýší se Ti srdeční tep, krevní tlak a tělesná teplota. Roztáhnou se dýchací cesty vlivem zvýšené potřeby kyslíku a rozšíří se Ti oční zorničky. Dopamin je uvolňován v mozkovém centru odměny. Toto centrum spojuje příjemné pocity s určitými druhy chování jako je příjem jídla a pití nebo sex, což způsobuje, že takové chování chceš opakovat. Díky blokaci některých přirozených procesů v mozku droga vyvolá nadbytek dopaminu a adrenalinu, který zůstává v synapsi a neustále přenáší signály vzbuzující potěšení, euforii (dobrou náladu) a dávají Ti pocit dostatku energie. Účinek drogy může ale vyčerpat Tvoji zásobu dopaminu a spustit tak depresivní pocity." Závislost je jedním z důsledků užívání drogy. Chutě na to drogu si vzít, neustálé myšlenky na ni, ztráta kontroly, jsou důsledek té závislosti. Krátkodobé depresivní a úzkostné stavy při dojezdu jsou způsobené předchozím nadměrným vyplavením dopaminu, který tělu pak chybí a vyčerpáním (po předchozím vyplavení adrenalinu a dostatku energie), nedostatkem spánku. Při dlouhodobém užívání se to prohlubuje a vyčerpáváním zásob dopaminu, který se nestačí obnovovat, dochází k tomu, že euforické zážitky již nejsou tak euforické a depresivní stavy a jiné psychické potíže se horší. Psychóza je jiná věc než deprese. Při psychóze se obvykle vyskytují halucinace a bludy, člověk je paranoidní, slyší nereálné hlasy a podobně. Stíha je něco jako předzvěst, pokud je stav dlouhodobý, trvá několik dní a přetrvává i když člověk pervitin neužije, tak už je to psychóza, která se podobá schizofrenii. Může vzniknout po delším užívání, ale u někoho se tak může stát i po jednorázovém užití, záleží to na mnoha faktorech včetně genetické predisponovanosti. U někoho také depresivní nebo psychotické stavy mohou přetrvávat i v abstinenci od pervitinu a pak už se jedná o skutečně vážný problém. A to bohužel pervitin také umí způsobit. Halucinace a myšlenky v psychotických stavech mohou, ale vůbec nemusí odrážet věci z reálného života dotyčného. Není v tom nic takového, jak píšete - že by člověk, který lže v reálném životě, byl pronásledován tím, že má pocit, že mu ostatní lžou a podvádí. Psychotické příznaky bývají u lidí, kteří berou pervitin podobné - strach z lidí, podezíravost, nereálné hlasy... Nevím, jestli jsem Vám dostatečně odpověděla.