Halucinogeny
Pony
Dobrý den ,chtěl by jsem se zeptat,jestli si myslíte že užití nějakého halucinogenu ,například LSD s průvodcem a dobře nastaveným set and setting může mít i nějaké příznivé účinky.Těmi příznivými účinky myslím například rozšíření obzorů,prožití věcí které člověk jinak nezažije popřípadě teraputické účely,vždyt LSD se původně používalo k léčení psychických nemocí,tedy spíše za nalezením příčiny těchto nemocí a myslím že dosti účinně když bylo provedeno přes 1000 sezení za použití této drogy.Samozřejmě nejsem zastánce užívání alá technoparty atd ale pokud se člověk o tom něco dozví poučí se o tom,tak to může mít i nějaký přínos.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, ptáte se, zda může být za dobrého setu a settingu (tj. vnitřní stav intoxikovaného a vnější prostředí) a za dobrého průvodcování použito LSD např. k rozšíření obzorů, prožití jinak neprožitelného, případně pro terapeutické účely. A máte pravdu, že v minulosti se tak stávalo. Nicméně i náš uznávaný odborníka na podobné "experimenty" - Stanislav Grof - přešel od experimentování s LSD k užívání bezpečnějších metod jako je např. holotropní dýchání. Máte pravdu, že dobrý provodce může bezpečí experimentu výrazně zvýšit, přesto však nebude užití LSD nikdy zcela bezrizikové. O rizicích se dočtete na našich stránkách (www.drogovaporadna.cz) následující: Rizika spojená s užíváním jsou poměrně značná. Máte pravdu v tom, že LSD rozhodně nepatří mezi drogy vhodné k užití "pro zábavu", pro svou razanci a předem nevypočitatelný efekt. Nezkušeného uživatele může stav překvapit. Trvalé psychické následky či sebevražedné pokusy nejsou vyjímečné. Bezpečnost může zvýšit průvodce, který "převede" uživatele přes úskalí intoxikace. Stává se, že přetrvává vystrašenost, zmatenost, pocity "otevření" hlavy. Specifickým rizikem typickým pro skupinu halucinogenů je "bad trip", dále tzv. "flashbacky" (více viz www.drogovaporadna.cz, rubrika halucinogeny). Riziko závislosti je poměrně malé. Obyčejně nedochází ke ztrátě kontroly, jako je tomu například u závislosti na alkoholu. Časté jsou po opakovaných intoxikacích změny sebepojetí a sebehodnocení (to bývá nejčastěji spojováno hovoří-li se o terapeutickém užití). Někdy se objevuje přetrvávající vztahovačnost, úzkost, častá je ztráta kontaktu s realitou. Uživatelé se vztahují ke světu až s jistým "filozoficky moudrým" náhledem, pro normální život však bývají často nepoužitelní. V souvislosti s LSD se často mluví o poškození genetické informace lidských buněk. Novější práce riziko aberací nepotvrzují, pro praxi je ale důležité, že užívání drog je spojeno s celkovým životním stylem, který se může uplatnit jako vyvolávající faktor nebo kofaktor. Je také možné, že mutagen obsahuje matrice, ve které je droga navázána. V případě, že máte v plánu pustit se do podobných experimentů, zkuste všechna rizika důkladně zvážit a důkladně si prostudujte dostupnou odbornou literaturu - např. Furst, T. P.: Halucinogeny a kultura. DharmaGaia a Maťa, Praha 1996;Grof, S.: Dobrodružství sebeobjevování. Gema, Praha 1993; Grof, S.: Holotropní vědomí. Gema, Praha 1993; Grof, S.: Za hranice mozku. Gema, Praha 1992; Miovský, M.: LSD a jiné halucinogeny. Albert, Boskovice 1996;Riedl, O.; Vondráček, V.: Praktická toxikologie. Avicenum, Praha 1971;Švestka, J. a kol.: Psychofarmaka v klinické praxi. Grada, Praha 1995; Vondráček, V.: Farmakologie duše. Praha 1935; Vondráček, V.Holub, F.: Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. Columbus, Praha 1993; Wenke, W. a kol.: Farmakologie. Avicenum, Praha 1990. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová.