co delat
matka
dobry den uz 3 krat jsem nasla u dcery susenou marihuanu aj to snupatko nebo jak se to vola. meli jsme úproblemi s nou od mala bila ziva porad si dela jen sve viymisli si ze ju tirame atd pred pul rokem mela mladci dcera nehodu ma poraneni centralneho mosku ma problemi s novopameti atd musime se ji vice venovat.Ona mi vycita ze se ji porad venuju.Ale kdyz si chci s nou povikladat o skole kamosich a tak ,tak mi povi co vizvidas a co mi hrabes do veci rika pri to je kamosa ze ze skoly a ze ma sve prava ze muze jit pric z domu ze nemuze dychat uvazuju ze ju dam do nejakeho vychovneho ustavu mladci dceri se stav nezlepsuje te po nehode ja uz taky v noci nespim co s nou bude .ja uz nezvladam este aj ju domlouvani nepomaha je ji16,5 rokuma zmeny nalad nekdy se smeje z niceho nic pak je zas ospala ma kruhy pod ocima poradte prosim

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, situace, kdy se musíte starat znovu od prvních kroků o mladší dceru musí být pro Vás i pro celou rodinu hodně náročná. Bohužel starší dcera je ve věku, kdy Vás také ještě potřebuje. Možná by bylo dobré ukázat jí, že i Vy potřebujete ji, že je toho na Vás moc, a že by Vám pomohlo, kdyby např. zastala nějakou práci v domácnosti, nebo s Vámi pomáhala své sestře. Mohla by se tak cítit více Vaším "parťákem", spíš než problematickou částí rodiny a měla by pocit, že má své nezastupitelné místo. Zkuste si s ní promluvit jako s rovnocennou dospělou, poslechnout si, co by potřebovala a zkusit najít kompromis. Také do komunikace pokud možno zapojte manžela, protože mužské slovo je v tuhle chvíli pro ni také důležité. Zkuste jí naslouchat, co jí trápí, proč má potřebu experimentovat s drogami. Nevyčítat jí, jak se chová, ale snažit se jí poskytnout alespoň trochu z toho, co potřebuje a zatáhnout ji aktivně do problémů celé rodiny. Případně byste také mohly navštívit společně nějakého psychologa. V tom přípaě je ale třeba, aby nebyla označena za důvod problémů, ale aby byly problémy pojmenovány jako potíže v komunikaci mezi Vámi a jí.