352305 (dr. Báře Orlíkové)
Vendula
Vážená paní doktorko, velmi Vám děkuji za informace. Moje pochybnosti o těhotenství byly doktorem vyvráceny. Moc se mi ulevilo, jsem moc ráda, že nebudu muset vystavit nevinného tvorečka důsledkům mé blbosti. Chtěla bych zase začít normálně žít. S tramalem jsem vlastně začala, když mě trápily šílené migrény a celkové vyčerpání po tragické smrti mého otce. Nastala po něm úleva od bolestí, příjemný pocit a zlepšení nálady, odezněla i totální vyčerpanost, kdy jsem usínala i ve stoje a byla schopna prospat 20 hodin denně................. Ne, že bych se teď cítila špatně, naopak, přiznávám, že s tramalem se mi žije "dobře", ale současně vím, že to není správné a že už to musí skončit. Ráda bych to samozřejmě zkusila sama, pravděpodobně mám důvody jako ostatní lidé, kteří s ním přišly do styku - zvládnutí situace samostatně, bez pomoci doktorů, aby to nikdo nevěděl............ Myslíte tedy, že to je určitě nemožné skončit bez odborné pomoci? Alespoň bych to ráda zkusila..............četla jsem ostatní příspěvky lidí tady, kteří tu děkovali za pomoc při zdařilém odvykání............. Byla bych ráda za jakoukoli Vaši radu......... Samozřejmě vím, že máte nepřeberné zkušenosti a pokud byste usoudila, že to nestojí ani za pokus, budu ráda, když mi pošlete kontakt na pracoviště v Praze. Ještě jednou Vám moc děkuji Vendula..........

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Velmi se omlouvám za pozdní odpověď. Jsem ráda, že situace ohledně těhotenství je nyní jasná a že nebudete muset řešit v souvislosti s užíváním Tramalu víc komplikací než máte teď. Myslím, že by nebylo od věci se přece jen obrátit na odbornou pomoc. Protože sice jde přestat bez odborné pomoci, ale má to výrazně menší šanci na úspěch a riziko, že se Vám nepodaří vysnižovat dávky Tramalu a začít abstinovat, je poměrně velké. Když máte nějakou odbornou podporu (a kontrolu), tak se s tím nakládá mnohem lépe. Navíc je potřeba skutečně snižovat postupně a nejlépe opravdu pod lékařským dohledem, dávky, které užíváte nejsou úplně malé a přec jen se jedná o opiáty. Navíc mám psychologické, nikoli lékařské vzdělání a netroufnu si Vám doporučit přesný postup snižování dávek. Pokud někam zajdete, informace o Vás se dál nedostanou, jsou chráněny lékařským tajemstvím, takže nemusíte mít zbytečné obavy. S ohledem na to, kolik Vám je, že byste si přála mít v buducnou dítě, bych to taky vnímala jako dobré rozhodnutí. Podle toho, co popisujete, to vypadá, že jste potíže, které jset měla v minulosti, pouze teď utlumila Tramalem a vše zůstalo nedořešené. Aby se Vám podařilo to celé zvládnout, bude potřeba se s mnoha věcmi vyrovnat a uspořádat si to, jinak budete mít tendenci se do závislosti vracet. Jakákoliv závislost je jenom symptom dalších potíží, které užívání nějaké látky odsune na druhou kolej a nemusíte se tím zabývat. Když člověk začne abstinovat, tak se obvykle v nějaké míře tyto upozaděné problémy opět vynoří. Nejde jen o to vysadit Tramal, ale změnit svůj životní styl a čelit věcem, které mohou být bez ochrany, kterou Vám Tramal poskytuje, nepříjemné. Proto si taky myslím, že je vhodné mít po ruce tu odbornou pomoc a podporu. Posílám příslušné kontakty, nejprve bych Vám doporučila obrátit se na některý z prvních dvou uvedených, kde kolegy osobně znám a myslím, že tato zařízení by pro Vás byla nejvhodnější. Zatím držím palce a napište, jak to s Vámi vypadá. Praha 1, Centrum ambulantní detoxifikace a substituce SANANIM, o.s. Spálená 12, Praha 1, 110 00 telefon: 222 924 245 MUDr. Jakub MInařík http://www.sananim.cz Denní psychoterapeutické sanatorium „Ondřejov“ Oddělení pro léčbu závislostí Nad Ondřejovem 36 140 00 Praha 4 E-mail: ondrejov.zavislosti@seznam.cz Tel.: 241 442 793 Mobil: +420 775 707 004 http://www.ondrejov.cz/ MUDr. Martin Jarolímek (vedoucí DPS) Mgr. Martin Huk (vedoucí odd. pro závislosti) Praha 6 - Řepy, AT poradna Čt 17,00 - 23,00 Socháňova 1222/25, Praha 6 - Ŕepy, 163 00 telefon: 724 584 283 MUDr. Gita Pekárková Praha 6, Ordinace pro návykové choroby Pod Marjánkou 12, Praha 6, 160 00 telefon: 233 351 603 MUDr. Drahomíra Syrovátková Praha 9, Ordinace AT pro prevenci a léčbu závislostí Prosecká poliklinika, Lovosická 40/440 (1. patro), Praha 9, 190 00 telefon: 266 010 321 MUDr. Jiří Krombholz