Tramal
Vendula
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Asi pět let zneužívám lék Tramal, v současné době beru 150 až 300 mg denně. Je mi třicet let a začínám uvažovat o miminku. Ráda bych se zeptala, jaké následky by mohla mít moje závislost na miminko (mám podezření, že jsem těhotná). Vím, že to je všechno špatně.............. Prosím Vás, co by se stalo, kdybych si miminko chtěla nechat. Myslím, že je určitě potřeba naráz přestat a kvůli miminku toho určitě schopna budu a jsem rozhodnuta v tomto případě vyhledat lékařskou pomoc, ale hrozně se bojím, aby to nepostihlo maličké. Je možné, že by mohlo být mentálně postižené? Nebo fyzicky? Moc bych chtěla přestat, i kdyby se těhotenství nepotvrdilo. Můžete mi něco doporučit? Jak snížit dávku léku........... Ráno si většinou vezmu 100 mg a odpoledne dalších 100 mg. Velice Vám děkuji za odpověď. V

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že je dobré, že jste začala uvažovat o tom, jak situaci řešit. Samozřejmě, že situace je závažnější, pokud by se potvrdilo, že jste těhotná. Každopádně Vás ale důrazně varuji před tím, abyste naráz vysazovala, to by mohla být vážná zdravotní komplikace pro Vás, ale i pro dítě, v takových případech dochází k potratům. Pro dítě nemá obvykle užívání opiátů závažné následky na fyzickém ani mentálním zdraví ve smyslu těžkého poškození, ale zřejmým důsledkem je jeho fyzická závislost na opiátech, která by se patrně projevila abstinenčními příznaky po porodu. Dítě mívá nižší porodní váhu, což v praxi znamená, že může mít do budoucna potíže s odolností organismu, imunitou. V pozdějším věku se může vyskytnout u takových dětí nižší tělesná hmotnost a výška, mohou se objevit potíže se soustředěním a chováním. Myslím, že pokud byste byla těhotná, bylo by na místě navštívit odbornou pomoc. V Praze např. funguje speciální pracoviště gynekologie/prenatální poradny v FN Motol, které se zaměřuje na péči o těhotné, které jsou závislé na návykových látkách. Jednak by s Vámi probrali možná rizika a doporučili by Vám nejvhodnější postup, jak naložit s tím Tramalem. Patrně by Vám doporučili některé z center substituční terapie, kde by Vám dali jiný opiátový preparát, který se používá v susbtituční léčbě závislosti na opiátech a buď byste dávku udržovala do konce těhotenství nebo postupně mírně snižovala pod dohledem lékaře. Kontaktovat substituční centrum nebo specializovaného psychiatra bych Vám ovšem doporučila bez ohledu na těhotenství. Pokud berete Tramal 5 let, tak šance, že by se Vám podařilo vysnižovat dávky bez odborné pomoci a abstinovat, není skutečně velká. Což je ostatně jedna možnost, druhá je udržovací subtituční terapie. Napište, jak to vypadá s tím těhotenstvím a já Vám poskytnu potřebné kontakty pro případ, že byste těhotná byla. Napište také, odkud jste a také bych Vám dala kontakty na kolegy nebo zařízení ve Vašem regionu, kde by Vám poradili ohledně toho Tramalu, substituce/snižování dávek/abstinence. Zatím držím palce.