joint s prateli
anybody
Dobrý den, mám problém. Před nedávnem jsem si po celovečerní pitce s pár přáteli zakouřili jednoho jointa u nás na náměstí. Tu trochu trávy jsme navíc našli před klubem, ze kterého jsme šli. Nejsem žádný pravidelný kuřák, to už musí být, když si jednou za půl roku s kamarády dám. Problém je ale v tom, že město nainstalovalo před nedávnem na to místo kameru o které jsme v tu chvíli nevěděli. Nesou se zprávy, že je to právě proti nezletilým kuřákům cigaret, kuřákům marihuany a popř. jiným uživatelům drog a že se pořízené záběry pravidelně kamsi posílají, nejspíš na policii. Navíc mezi námi byla i jedna kamarádka, které ještě není 18. Jistě chápete, že z toho těď nemám vůbec dobrý pocit, jsem student a v žádném případe bych nechtěl skončit před soudem kvůli takové hlouposti. Je možné, že je kamera tímto způsobem využívána na veřejném prostranství před autobusovou zastávkou? Pokud ano, tak jaký konkrétní trest mi hrozí a jak bych si mohl v případě obvinění pomoci?Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, o odpoveď na váš dotaz jsem požádala JUDr. Ing. Helenu Svatošovou, právničku, která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky a ochrany osobních údajů. Její odpověď vám přeposílám. "Teoreticky lze považovat vzájemné kolování jointa ve skupince lidí za předávání ve smyslu trestního zákona. Je to ovšem výklad absurdní, pachateli by byli všichni zúčastnění a společenská nebezpečnost je naprosto minimální. Samotná konzumace nelegálních drog trestná není. Nemusíte mít proto obavy, že by proti Vám bylo zahájeno trestní stíhání, je to velmi nepravděpodobné. Vzhledem k množství drogy by spíše mohl přicházet v úvahu přestupek za držení drogy, které zde bude jistě v množství menším než malém, tak jak se posuzuje. V eventuálním přestupkovém řízení probíhajícím u obecního úřadu, by však muselo být prokázáno, že šlo o drogu, což ze záběru kamery neplyne. Způsob konzumace tomuto může nasvědčovat, nicméně pokud by všichni zúčastnění odmítli vypovídat eventuálně vypověděli, že šlo např. o speciální tabák, je shledání viny za přestupek téměř vyloučeno. Otázkou je, zda vůbec k něčemu podobnému dojde, je spíše pravděpodobné, že nikoli. Obce často instalují kamery pouze proto, že na toto dostanou dotaci a to z preventivních důvodů. Kamery a vědomí dohledu na veřejných místech vytváří nepříjemný tlak na všechny osoby se tam nacházející. Kamery by měly sloužit jako poslední prostředek ochrany majetku či zdraví osob a jejich režim by měl být předem znám – především to, kdo kamery obsluhuje a jak dlouho jsou záznamy uchovávány. Na toto máte právo se provozovatele kamer zeptat podle zákona o ochraně osobních údajů. Dobré je také zjistit, zda má obec (či jiný provozovatel) registraci k provozování kamer u Úřadu na ochranu osobních údajů (www.uoou.cz – registrace), což je její povinnost. V opačném případě se vystavuje riziku pokuty a ÚOOÚ lze zaslat podnět. Pokud by účelem kamery bylo zaměření pouze na kuřáky cigaret a tzv. lehkých drog, není nepravděpodobné, že by nasazení kamery bylo Úřadem vyhodnoceno jako neadekvátní a i za toto by mohl provozovatel být sankcionován. Podnět UOOÚ může podat kdokoli. Za Právní poradnu A.N.O, Helena Svatošová"