Pedagogický přístup k drog.závislému studentovi
Yvona
Dobrý den, nevím si rady, jak přistupovat ke svému studentovi. V hodinách praktický spí,když se probere tak rádoby mluví k věci, ale je úplně mimo.Zápisky,sešity a úkoly nemá a neplní, vysvětlení je vždy neuvěřitelnou pohádkou..Když už je při hodině vzhůru,tak leží na lavici a apaticky píše poznámky, nebo si kreslí.V hodně světlých okamžicích i odpoví na dotaz, hloupý rozhodně není.Po upozornění ředitelky,jsem se dozvěděla,že je v léčení a dochází ambulantně někam???, že se léčil ze závislosti na pervitinu.Mám osobní zkušenost se svým spolužákem, jehož projevy byly prakticky totožné s mým studentem, takže mě rychle napadlo,že není vše v pořádku.Nicméně paní ředitelka trvá na striktním dodržování všech úkolů, že jinak pětky atd...ale já se osobně bojím,že když na něj takovéhle výhružky budu uplatňovat, nebude plnit už vůbec nic či se toho zase bude na něj valit mnoho a útěkem bude opět droga.Nevím si s tím rady, nevím do jaké míry k němu mám být tvrdá a nekompromisní.Nyní jsme ve fázi,že jsme se dohodli,že přinese i na papírech, zápisky,které doma najde a dáme je společně dohromady....ale je mi jasné,že nepřinese nic. Jinak spolupráce škola-rodina, zřejmě funguje. Děkuji za Vaše rady a zkušenosti.S pozdravem Y.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bylo by dobré nastavit mezi Vámi, Vaším studentem a rodinou co nejotevřenější komunikaci. Zjistit, zda jde opravdu o drogy, zda se opravdu léčí, pak spolupracovat i se zařízením, kam na léčbu dochází. Máte pravdu v tom, že může mít nějaký individuální plán nebo úlevy, nemají ale smysl, pokud to nebude pro všechny transparentní a jejich smysl nebude všem jasný. Tedy dávat mu úlevy jen proto, že se chová divně, by asi nebylo dobré. Mohlo by se také stát, že bude drogy znovu užívat a Vy tak jen prodlužujete jeho setrvání ve škole a vystavujete i ostatní studenty nebezpečí. Zkuste tedy zjistit co nejvíce informací o jeho aktuálním stavu a bavit se s ním otevřeně o nějakém studijním plánu. Bylo by dobré udělat to v přítomnosti dalšího učitele, nebo přímo ředitelky. Jinak se vystavujete nebezpečí, že se nechtíc stanete jeho tajným spojencem, což není dobré ani pro jednu stranu. Dobré nápady, jak zacházet s podobnými studenty najdete také na www.odrogach.cz, v sekci "pro učitele". Pokud byste měla ještě nějaké nejasnosti, kdykoli se ozvěte.