závislost na pervitinu
viola
Je možné již po dvou měsících užívání pervitinu /šňupání/ mít rozvinutou závislost se všemi jejími důsledky? např. ztráta motivace ke studiu, neschopnost učit se, normálně fungovat při běžných povinnostech, zároveň při vysazení několikadenní spánek, vlčí hlad, nervozita, deziluze, nevolnosti, škrábance po těle atd? Vrátí se psychika zpět do normálu po vysazení a při abstinenci a za jak dlouhou dobu? Jak dlouho trvá v tomto případě detox? Je vůbec možné po návratu mezi stejnou rizikovou skupinu přátel situaci zvládnout a i nadále abstinovat, bez např. psych. nebo psychiatr.léčby? Pouze vlastní vůlí? Není na místě místo drogy např. užívat dočasně antidepresiva ap. ?

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den Nemyslím, že by se to dalo všechno zvládnout za 2 měsíce, není to moc obvyklé. Leč stát se to samozřejmě může. Většinou je však zapotřebí "delší trénink". Může to být ale tzv. abuzus, česky nadužívání nebo také rizikové užívání (projevy jste hezky vyjmenovala). ten může být právě jen několikatýdenní atakou, která se neřešená, po čase může zvrátit v závislost. Obvykle se psychické problémy po vysazení srovnají, doba je různá. Nemusí to tak však být. Pokud máte již v rodině někoho, kdo podobnými poruchami trpí či trpěl v minulosti, je možné, že to pervitin "probudil" i ve Vás. Definitivné Vám to však může sdělit pouze psychiatr. Pak je samozřejmě situace komplikovanější, protože po léčbě (i během ní) se pokračuje v odstraňování takových psychických nepohod. Což trvá také různě dlouho. Záleží na rozsahu a hloubce poškození. Detox z pervitinu trvá přibližně týden. Návrat do rizikové skupiny se opravdu nedoporučuje. To ustojí jen opravdu silní jedinci. Za svou praxi bych je napočítal na prstech jedné ruky a ještě mi nějaké volné prsty zbudou. S těmi antidepresivy se to má tak: něco jiného jsou léky proti úzkosti, které bývají často mylně označovány jako antidepresiva. Jsou to většinou léky ze skupiny benzodiazepinů, které jsou návykové a nahradit jimi pervitin není moudré řešení. Skutečná antidepresiva fungují na zcela jiném principu, nejsou návyková, jejich účinek se projeví až po několika dnech či týdnech a pokud není diagnostikována deprese, tak žádný efekt nemají. Pokud psychiatr vyhodnotí během léčby závislosti na pervitinu potřebu takových léčiv, tak je samozřejmě možné je pak užívat podle jeho předpisu. Rozhodně není vhodné jakékoliv, zejména psychotropní léky, brát bez konzultace s lékařem! Závislosti na lécích proti úzkosti se totiž dá srovnat se závislostí na opiátech. Pokud budete chtít mohu Vás nasměrovat na pomoc ve Vašem okolí. Stačí napsat odkud jste. Držte se. A:T: