toxická psychöza???
Katka
Citace: Bára Orlíková: "To, co popisujete, se mi jeví jako toxická psychóza s paranoidním obsahem, která je při dlouhodobém užívání pervitinu typická. Bohužel to pak bývá převažující stav po užití pervitinu, pokud už se to jednou rozjede, má tendenci se to opakovat a psychotické stavy pak také bývají intenzivnější. Jedinou možností, jak se toho zbavit, je přestat brát pervitin. Protože pokud si znovu dáte, tak to bude to stejné nebo horší a to, co člověk zažíval při prvních zkušenostech s perníkem (euforie, energie), už se nevrátí. " Nedávno jsem psala dotaz, tohle byla část odpovědi, no fakt jste to vystihla - euforie, energie, na tohle jsem se ptala hodně lidí, ale nikomu se nikdy nestalo, že by mu bylo na perníku špatně a tohle, že by tam nebylo, u mě je to tak vždycky, a máte pravdu i v tom, že je to furt horší a horší, no vlastně je to obrácený stav - místo energie jsem úplně unavená, nechce se mi nic dělat, jsem zmatená a nesebevědomá, pořád se něčeho bojím, kdysi se mi na tom skvěle učilo, teď mívám výpadky paměti a mě to někdy vážně připomíná alzheimera, to co se se mnou děje, to je jako všechno toxická psychóza, co jsem teď popsala?? Už kdysi mi na tom bylo hůř, ale pak jsem přestala na půl roku a další rok jsem měla úplně krásné stavy, stačilo na chvilku přestat, pak jsem to začla přehánět a .,..... no kdybych zase na delší čas přestala, a třeba i na dýl, půl roku ale třeba i roky, v nejhorším, spraví se to??? Já se toho fakt nechci vzdát, to ne, já chci zase stav, ale už to trvá moc dlouho špatně. Chci sice zase jednou prožít ten stav, strašně moc, ale já to neberu pro ten stav, teda, brala bych, kdyby byl, ale já to brát musím, to je nejlepší lék na bulimii, nemusí to být nějaké překrásné, ale aspoň trošku snesitelné, když už musím. Mě se to piko teda vůbec nelíbí, myslíte, že by mi někdo napsal sibutramin?? Vždyť jsem v životu nebezpečné situaci - buďto sibutramin nebo piko ale to mi nedělá dobře. Myslím, že jsem jenom bulimička, která se snaží vyléčit. Nějak moc otázek asi?? Vlastně jsem začala jedno a..... jsou tak hnusné prožitky z toxické psychözy, a sibutramin mi někdo předepíše na tohle?? Mě by to třeba moc pomohlo.... který doktor by tohle pochopil??? Ale jestli ty moje stavy v prvním odstavci, jak jsem psala, jsou toxická psychóza, to asi nemá moc lidí co??? Já znám pár perníkářů , no docela dost, ale nikdo podobné hrůzy nezažíval nikdy, když tak ňákou stíhu sem tam, ale tohle??? Ten alzeimer je vždycky úplně nejlepší a jinak žádný stav. nic. nic. chtěla bych ten sibutramin.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za velmi pozdní odpověď. Obávám se, že to všechno, co popisujete, je skutečně toxická psychóza. Pokud po delší době abstinence došlo k tomu, že jste na pervitinu pociťovala stavy bez těchto příznaků, tak to se samozřejmě stát může. Nechala jste organismus odpočinout a pak nějakou dobu trvalo, než jste to začala, jak sama píšete, přehánět. Pak se to zas vrátilo a je Vám špatně. I kdybyste abstinovala několik let a pak začala znovu brát, tak to postupně dopadne zase stejně. Toxická psychóza při užívání stimulačních drog (zejména pervitinu a kokainu) je poměrně obvyklá věc, nejste tímto zcela výjimečná. Při dlouhodobém užívání nebo při užívání vysokých dávek se rozvíjí u podstatné části uživatelů pervitinu - někdo je k tomu náchylnější, u někoho se rozvine až po letech, u někoho nikdy, nicméně předem to člověk odhadnout nedokáže. A jak už jsem psala posledně, jakmile se to jednou objeví, má tendenci se to opakovat a zhoršovat. To, že musíte pervitin brát, je samozřejmě nesmysl. To, co byste měla (nemusíte, je to samozřejmě na Vás) je vyhledat nějakou odbornou péči, protože snahy "vyléčit" bulimii braním pervitinu, rozvojem závislosti a toxické psychózy není opravdu řešení Vašich potíží. Pokud jste v tomhle stavu, tak Vám samozřejmě nikdo nepředepíše žádné léky proti obezitě, jako je Sibutramin - jednak jsou oba problémy, jak závislost na pervitinu, tak porucha příjmu potravy, kontraindikací k léčbě Sibutraminem a jednak nepředpokládám, že byste měla BMI nad 30, tedy trpěla závažnou obezitou. Navíc užívání léku neřeší problém, a to ani u poruchy příjmu potravy ani u závislosti, je to jen další hra na schovávanou a neřešení věcí, které byste řešit měla, abyste se z těch všech potíží nějakým rozumným způsobem dostala. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, s kým byste to mohla, byť třeba nezávazně, probrat. Zatím držím palce.