rada o dotaznikach
petra
Dobrý den obracím se na Vás s radou, dělám bakalářskou práci na téma drogová kriminalita. Chtěla bych se zaměřit na základní školy a střední školy, ale nějak nemůžu najít ten vhodný dotazík ze kterého bych vyčetla kritérium, jaký je hlavní důvod proč lidé se uchylují k drogám. Mohla bych Vás poprosti o radu, kde bych našla nějaké vhodné dotazníky pro ZŠ a SŠ. moc děkuji za radu

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel neexistuje žádný hlavní důvod, proč se lidé uchylují k drogám. Doporučila bych Vám jiné publikace než dotazníky (přepodkládám, že máte na mysli dotazníky, které jsou zaměřené na rizikové chování a užívání drog u dětí a studentů). Takové dotazníky sice existují, ale nic z nich nevyčtete, zvlášť pokud jsou prázdné a pokud o dotazníkových nástrojích a studiích nemáte dostatek informací. Faktorů, které se podílí na tom, zda člověk začne inklinovat k drogám, vyzkouší je a případně se na nich stane závislým, je obrovské množství, podílí se na tom výchova, prostředí, kde člověk žije a vyrůstal, rodinné poměry, osobnostní charakteristiky, zkušenosti a traumatické zážitky, zdravotní stav a psychické zdraví, příležitost drogu užít... Je také mnoho lidí, kteří drogy pouze vyzkouší a závislými se nestanou. Závislých na "tvrdých drogách" je v ČR kolem 30 000, přičemž těch, kteří je někdy v životě vyzkoušeli je několikanásobně víc. Těch, kteří alespoň jednou zkusili konopné drogy (marihuanu) je v ČR asi dva miliony. Alkohol, který může být také nebezpečnou návykovou látkou, vyzkoušelo téměř 100 % lidí, se závislostí má problém cca 3 % populace. Doporučila bych Vám publikaci Kalina, K. a kol: Drogy a drogové závislosti, mezioborový přístup. Je to dvoudílná publikaci, potřebné informace najdete především v prvním díle v kapitole Bio-psycho-sociální model. Tam jsou podkapitoly typu Psychologické a psychosociální faktory rozvoje závislosti, Trauma a závislost, Vývojové aspekty vzniku závislosti, Rodinné faktory vzniku, rozvoje a udržování závislosti. Také bych Vám doporučila Výroční zprávu o stavu ve věcech drog v ČR, kterou každý rok vydává Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti (NMS), kde najdete řadu velice podrobných informací i o drogových trzích a drogové kriminalitě. Obě výše uvedené publikace (Kalina i výroční zpráva) jsou zdarma ke stažení na webu NMS www.drogy-info.cz. Nevím, jaké má Vaše škola zaměřené, ale možná bych ještě zvážila, zda drogová kriminalita je téma, které se dobře slučuje s věkem dětí na základních a středních školách... Kdyžtak ještě napište.