Hulení
Hanz
Zdravím vás:-) Obracím se na Vás s žádostí o radu. Od 16 let - zhruba 3 roky - hulím, a to celkem dost. Už to není jen jednou denně, ale tak nějak bych řekl, že spíše celý den. Ráno před školou sklo, po škole hned brko a potom až do večera hulím. Nejde jen o ganju, ale nedovedu si takové odpoledne představit ani bez pití. Není to sice nějak moc, i když to je dost relativní, za těch několik hodin nevypiju víc jak 3 - 6 piv... jednou za čas(měsíc, stane se že intervaly jsou ještě delší, většinou jen na větších akcích)užívám i jiné látky. Hlavně halucinogeny - houby, muchomůrky, sem tam nějaké éčka. Opravdu jen vyjímečně - bylo to tak 10krát v životě zatím i nějaké opiáty. Jde o to, že jsem v maturitním ročníku a ne jen blížící se maturita mě nutí k tomu, abych tenhle způsob života opustil nebo alespoň co nejvíc omezil. Jenže... se zdá, že už to pro mě není jen tak lehké. Dřív jsem chtěl aspoň zkončit a vždycky se mi podařilo na nějakou dobu uplně vysadit i hulení. Naposledy po novém roce to byly asi 2 měsíce. Jenže teď vím, že bych měl, ale zárověň si moc dobře uvědomuju, že vlastně ani nechci. Je to dost prekérní situace, kdy si opravdu nevím rady. Prostě si nedokážu říct dost... co mám dělat? Existuje nějaký plán, kterého by se šlo alespoň shruba držet? Moc prosím o radu, jakoukoliv... ono to totiž dost svazuje takové nadužívání:-P Nebo spíš ta závyslost na tom být neustále ve stavu... a to jsem si vždycky myslel, že mám vůli silnou:-P

Odpověděl:
Dobrý den, Hanzi, řekla bych, že nadužíváte docela mocně :) Asi nějaká příprava na maturitu nebude za tohoto stavu nic opravdu excelentního, což? Víte, říkám si, proč máte potřebu být pernamentně "pod vlivem". Je to jenom zvyk? Nebo tím utíkáte před nějakým, řekněme diskomfortem, který v životě pociťujete? Nebo si prostě jiný druh odreagování či zábavy neumíte představit? Pokud byste to s tou abstinencí nebo alespoň výrazným omezením myslel na vážno, asi by bylo potřeba se nějak dobrat těch příčin a vymyslet strategii, jak to zvládat jinak, než dosud. No, mám obavy, že to trochu přesahuje možnosti internetové poradny. Jinak žádný "zázračný plán" jak začít abstinovat neexistuje. Takové obecné pravidlo je, najít si jiné aktivity, které mě budou trochu bavit, a vyhýbat se situacím, lidem a místům, které mám s konzumací alkoholu a marihuany spojené. Tzn. např. místo do hospody si jít zaplavat, do kina, ujet na kole 30 kilometrů. Zpočátku to člověku přijde jako velká nuda, ale časem se to zlepší. Pokud se týká marihuany, jedna z možností je, nastavit si to pro začátek tak, že nebudu "hulit" každý den, ale pouze jako relax 1x o víkendu. Ono změnit životní styl a přeskládat si priority není jen otázka silné vůle, souvisí s tím spousta jiných věcí a myslím, že by nebylo vůbec špatné si s tím nechat pomoci. Mám na mysli někoho kvalifikovaného, kdo se tímto druhem pomoci zabývá. Zatím se opatrujte a když tak se ještě ozvěte.