obsendativně-kompulsivní porucha???
Katka
Mám poslední dobou divné stavy, určitě mám toxickou psychózu, možná schizofrenii, ale to mě tak netrápí, horší je, to co se mi stává se mi zdá jako obsendantivě - kompulsivní něco. Já mám vždycky šílený strach, že by mě mohla zalít kyselina, že jsou tu vetřelci z vesmíru a ti to tak dělají, a to myslím beze srandy, furt se dívám z okna, a čekám kde něco uvidím, většinou ale ani nic nevidím, žádné halucinace a když tak sluchové, jo ty jsou kvalitní a časté, každý sebemenší zvuk mě rozruší a já si myslím, že už to jsou oni, já nic nevidím, jenom víc slyším a furt něco čekám, ale nikdy nic nepřijde, a když něco vidím, to je spíš, že vidím líp a všímám si nových detailů a dostanu z toho strach, furt se jenom bojím, když v noci utíkám před těmi vetřelci, dělám někdy takové úskoky a myslím si, když skočím zrovna v tuhle chvíli zrovna doprava a nikam jinam, tak se zachráním, vypadá to dost komicky a já vím, že to je asi nesmysl, ale co kdyby?? Chovám se jak magor nebo uvěřím, že nesmím šlápnout na trávu , často utíkám do určitého místa a věřím, že když přežiju a doutíkám to, vyhraju svůj boj o život, přežiju (jednou tak intenzivně, že jsem z toho dostala epilepťák). Já si myslím, že všichni lidi, už nejsou lidi, že je něco dostalo, myslím, že moje matka je jenom tělo, ale už ji dostali a chtějí dostat i mě, vůbec se nebojím běžných věcí, jenom těch vetřelců, kyselin a dělám nesmysly, já i někdy vím, že to je blbost, že to vždycky byla blbost a že to přejde, ale dělám kvůli tomu takové věci někdy, které dělat nechci. Tenhle stav jsem mívala zprvu jenom někdy, ale pak čím dál častěji a teď už vždycky, dám si, nejdříve se bojím tak normálně policajtů a tak ale pak takový zlom a něco se změní, já to cítím, jako bych byla někde jinde, v jiné realitě, vždycky se strašně bojím, ono stačí strašně malinko, já už nemám ani žádný stav, jenom tenhle strach, já vím, že to za pár hodin nebo dnů přejde, ale bojím, že jednou tam třeba zůstanu. Je to fakt to obsendantivně-kompulzivní chování?? To by asi nebylo normální po perníku že?? Jak se toho zbavit, já beru zyprexu (olanzapin) a deprex (fluoxetin), tím se to taky dá vyléčit??

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, se mi jeví jako toxická psychóza s paranoidním obsahem, která je při dlouhodobém užívání pervitinu typická. Bohužel to pak bývá převažující stav po užití pervitinu, pokud už se to jednou rozjede, má tendenci se to opakovat a psychotické stavy pak také bývají intenzivnější. Jedinou možností, jak se toho zbavit, je přestat brát pervitin. Protože pokud si znovu dáte, tak to bude to stejné nebo horší a to, co člověk zažíval při prvních zkušenostech s perníkem (euforie, energie), už se nevrátí. Předpokládám, že jste v péči psychiatra kvůli dalším potížím, jestli berete antidepresiva (Zyprexa a Deprex). Pokud je berete bez předpisu lékaře, tak Vám jen mohu říct, že tyto léky zabírají na úplně jiný typ obtíží (deprese), než v tuto chvíli prožíváte Vy (psychóza), takže Vám nepomůžou vyléčit to, co se s Vám teď děje. Jestliže se ale skutečně léčíte kvůli depresím, tak jste více predisponovaná pro rozvoj dalších psychických obtíží. Brát do toho pervitin je to nejméně rozumné, co můžete udělat, protože se zhorší původní potíže a ještě si opatříte další, kupříkladu závislost na pervitinu a již zmiňované psychotické stavy, k ničemu jinému Vám to nepomůže. Váš stav se vyléčit dá, obvykle potíže nepřetrvávají při abstinenci od pervitinu. Jak už jsem psala, jedinou možností je přestat brát. Zvažte to. Pokud byste měla pocit, že potřebujete odbornou pomoc, tak napište a zkusíme najít nějaké vhodné zařízení nebo někoho z mých kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím držím palce.