Marihuana ve třinácti...
Stock
Dobrý den, mám 13-ti letého bratra, který právě začal navštěvovat 8.třídu ZŠ. Já sama jsem už vdaná- matka dvou malých dětí- takže s bratrem nežiji ve společném domově, ale i tak mám o něj starost. Já sama jsem se s drogami dostala do kontaktu až na vysoké škole, takže už v dospělosti, tudíž jsem byla schopna zodpovědného rozhodování - měla naprosto jasno, že to není nic pro mě...jenže 13-ti letý kluk neví, která bije, jaká rizika to obnáší. Rodiče asi před týdnem zjistili, že si bratr na půdě zkouší pěstovat konopí, nalezli u ještě nevzešlé rostliny teploměr a kropící nádobku, po kapsách našli balíčky se sušenými palicemi, v pokoji s oblibou používal "smrad z vonných tyčinek", zřejmě aby přebil typický zápach - moji rodiče jsou oba nekuřáci, proto jim i cigaretový kouř bije do nosu! Maminka se pokoušela o otevřenou komunikaci a myslím, že z něj vytáhla dost...je ve vleku dvou kamarádů, ne příliš inteligentních, ze sociálně slabých rodin, navíc o rok či dva starších... Potřebovali bychom poradit, jak postupovat dál, máme o něj strach, aby do něčeho nevlítl, aby to nebyl start, protože jeho nervová soustava se jeví jako nezralá, občas se chová výbušně a agresivně (to je možná v pubertě normální ?) já si tedy u sebe takové výpady, odmlouvání a odsekávání nevybavuji, ale bratr měl od mala náznaky LMD, což zřejmě z hlediska lability není asi dobrá kombinace s případným hulením. Jinak je to chytrý kluk, hraje dobře na klavír, nevím, kde je kámen úrazu(?) On se dušuje, že to "jen" vyzkoušel, že se moc omlouvá, že už se to nestane, ale rodiče tomu moc nevěří...prostě už se bojí těch vrstevnických vlivů! Když to jen vyzkoušel, proč měl u sebe další balíčky a semena, proč se pokouší o vlastní vypěstování, když by nechtěl pokračovat? Jsme vystrašení hlavně kvůli jeho ranému věku...je normální, že osmáci mají první zkušenosti s alkoholem (který mimojiné již také vyzkoušel) nebo s konopím za sebou?Jak se mají moji rodiče zachovat, aby nedělali zbytečné chyby, aby něco nepřehlédli a nebo celou věc dokonce svými zákazy kamarádů, apod. naopak nezhoršili? Zakázané ovoce nejvíc chutná... Samozřejmě přednášky o škodlivosti již proběhly. Děkuji moc za odpověď a přeji hezký den :-)

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den, asi nejlepší by bylo s ním někam zajít, tedy celá rodina. Je třeba opatrně volit, aby váš bratr neměl pocit, že z něj děláte toxikomana a že jeho kouření marihuany se identifikuje jako hlavní a jediný problém. Zkuste se poptat v pedagogicko-psychologické poradně, případně se porozhlédnout po rodinném poradci nebo rodinném terapeutovi. Mohlo by se to třeba pojmout jako problém komunikace v rodině, který se projevuje mimo jiné tím, že bratr kouří marihuanu a jinak zlobí, a také tím, že o něj pak mají rodiče strach a on může mít pocit, že je nepochopen nebo na ně z nějakých důvodů má vztek. Trochu spekuluju, ale snažím se ukázat, že bratrovo kouření pravděpodobně není vše a i když s sebou nese nemalé riziko, soustředil bych se na komunikaci a vztahy v rodině komplexně. Vzhledem k věku není pravděpodobné, že by kouření marihuany bylo ve stadiu závislosti, i když vyloučit se to takto nedá. Jestli kouří ve svém pokoji a pěstuje doma, je to mimo jiné dost silná provokace a bratr se tím snaží (třeba nevědomky) svému okolí něco sdělit. Nejhorší by bylo zpanikařit, tím by se provokace ukázala jako účinná. Navíc udělat z něj "průseráře" a černou ovci by se mu k jeho pubertálnímu vzdoru mohlo celkem dobře hodit. Stačí to takhle?