alkohol
po(a)rada
Dobrý den, mám 50 let, 20 let užívám alkohol, nejdříve 10 let destiláty, nyní 10 let víno ( 1,5 l týdně). Chci s tím skončit, mám po tom deprese a také další životní plány. Mohu se vyléčit z alkoholismu? Pokud ano, jakým způsobem. Chci se vyléčit sama, nejlépe léky. Děkuji moc za odpověď. Tereza

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že podle toho, co popisujete (především v té skryté poznámce), se jedná spíše o jiný problém než závislost na alkoholu. Pokud byste vypila uvedené množství alkoholu každý den, nikoli za týden, tak bych reálně uvažovala o tom, že máte s alkoholem problém, ale v tomto případě se jedná o množství, které není zcela neobvyklé (i když také ne úplně malé). Příznaky, které popisujete, jsou s největší pravděpodobností depresivní stavy, které se pocity, jež uvádíte, projevují - sklíčenost, žádný pocit štěstí, netěšení se z obvyklých věcí, které by Vás "měly těšit". Možná se dostavuje i únava, poruchy spánku, pocit marnosti, nedostatku energie... Podle toho, co píšete, jste žila dlouhodobě ve velkém stresu, vypadá to, že jste velmi zodpovědná, ambiciózní a pracovitá, ale občas člověku jeho tělo/duše řekne, že už nemůže, že už není energie kde brát a pokud se to snažíte urvat silou, je to postupně jen horší... Vzhledem k tomu, že jste navštívila psychiatričku a ta Vám napsala léky "na úpravu serotoninu", což jsou zřejmě antidepresiva, tak bych teď vyčkala, až se projeví plný efekt antidepresiv. Myslím, že by se Vám mělo ulevit a postupně by se Váš stav měl upravit natolik, že se budete cíti výrazně lépe. Pokuste se teď zvolnit a být trpělivá. Kdyby se to nelepšilo, tak to zkonzultujte s psychiatričkou nebo případně napište, a já bych Vám mohl doporučit nějaké kontakty na kolegy psychoterapeuty, kteří by Vám také mohli pomoci. Zatím držím palce a věřím, že to bude lepší.