Chcel by som sa opýtať na to, aké lieky a či vôbec nejaké lieky sa používajú pri odvykacej kúre od pervitínu, pretože mám kamaráta čo sa ambulatne lieči, aqle stále ebrie nejaké lieky a vraví, že to je súčasť terapie..teraz mu je často zle a ja neviem či mu mám veriť či zas niečo neberie..Berú sa teda nejaké lieky počas odvykania?a aké môžu mať neželané účinky? Ďakujem

Odpověděl: Bára Orlíková
Při odvykání od pervitinu se obvykle žádné léky neužívají. Neexistují žádné preparáty, které by byly speciálně pro pervitinovou závislost, u stimulačních drog jako je pervitin nebo kokain také neexistují žádné substituční přípravky (jako je např. metadon při opiátové závislosti). Výjimečně se při počátku abstinence mohou využít léky na uklidnění nebo na spaní, pokud to situace vyžaduje. V některých případech, pokud je kromě závislosti diagnostikovaná tzv. duální diagnóza, tedy další psychické onemocnění (např. psychotické stavy, deprese), tak se předepisují příslušné léky - antipsychotika nebo antidepresiva. Ty ovšem mají účinek na úplně jiné bázi než rychle účinkující léky proti úzkosti, na uklidnění (např. benzodiazepiny, které jsou návykové). Speciálně antidepresiva zabírají až po několika dnech či týdnech, nejsou návykové a pokud je bere někdo, kdo depresí netrpí, tak se u něj žádný efekt neprojeví. Všechny uvedené léky mohou mít nějaké nežádoucí účinky, které se mohou velmi různit podle typu látky. Nedokážu posoudit, zda Váš kamarád nějaké takové léky užívá nebo zda jsou jeho stavy spojené s opětovným užíváním drog nebo se (zne)užíváním nějakých návykových léků bez předpisu od lékaře. Možná se ho zkuste zeptat, jaké přesně léky bere a pak bychom to mohli zkonzultovat znovu. Zatím přeji hodně štěstí.