inteligentní, závislý introvert
Odin
Přítel po dvouměsíční abstinenci opět sáhl po droze. Přiznává závislost na pervitinu, ale podle všech indícií se nyní jedná o opiáty, konkrétně heroin, který zatím kouří. Je zároveň příležitostným konzumentem marihuany. Je velmi inteligentní a je schopen se otevřeně o své závislosti bavit (ovšem závislost na heroinu nepřiznává - mlčí či odmítá hovor). Zároveň je však velmi introvertní a popravdě si ho jen těžko dokážu představit při skupinové terapii. Při řešení jakéhokoli problému vyhledává cestu nejmenšího odporu. Rodina i já jsme rozhodnuti mu pomoci, pokud bude chtít. Máte nějakou radu, jak zvolit tón zásadního hovoru směřujícího k rozhodnutí se léčit? Neradi bychom promrhali možná jedinečnou šanci. Jaké a existují jiné možnosti léčby, pojímá-li léčbu ústavní jako "vymývárnu mozků"? Předesílám, že odabstinovat je schopen vpodstatě sám, problém je s následnou rehabilitací. V čem by eventuelně mohla spočívat naše pomoc? Na koho se můžeme v této konkrétní situaci obrátit? Děkuji předem za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, rozumím tomu, že vám na příteli záleží a chcete mu pomoci. Nicméně z vašeho dotazu není patrné, zda a jak chce řešit svůj problém on. Podle toho, co píšete, abstinence se mu příliš nedaří a po dvouměsíční pauze přešel z pervitinu na heroin. Bylo by pro něj přijatelné, nechat si s tím pomoci někým z odborníků? Jestliže odmítá ústavní či rezidenční léčbu, existují možnosti léčby ambulantní. Zkuste to s ním probrat. Jen podotýkám, že rozhovor by se měl nést v nekonfrontačním duchu, bez vyčítání, vyhrožování a vypjatých emocí. Pakliže by přítel měl o ambulantní léčbu zájem, dejte vědět region a my se vám pokusíme vyhledat konkrétní kontakt a také vám můžeme doporučit poradnu pro rodiny a blízké závislých, kam byste se mohla obrátit o pomoc a podporu vy sama. Hlavní snahu a iniciativu ke změně by však měl cítit váš přítel. Přeji hodně štěstí.