Stastlivec
Dobry den...po uzivani extazy u mna vznikli depresie...par mesiacov som zil v zlych stavoch mysle...nakoniec som sa rozhodol navstivit pani psychiatricku...predpisala mi naozaj zazracny liek menom trittico....ten zacal postupne opravovat moje pokazene systemy:DD a nakoniec ma uzdravil...uz sa citim naozaj stastne..mozno stastnejsie ako kedykolvek predtym v zivote:D po depresii ani stopy....To trittico uzivam uz tri mesiace a za 3 mesiace idem na dalsiu kontrolu k doktorke...Preco Vam vlastne pisem? Chcel by som sa Vas opytat ci po konecnom vysadeni antidepresiv...co bude az za par mesiacov.. sa opat zvykne vratit depresia alebo ci by stav psychickeho zdravia mal dalej pretrvavat aj bez liekov?..Samozrejme ze drogy uz uzivat nemienim.Pred tou extazou som nebol nikdy depresivny, skorej som bol vecny optimista.Moja zivotosprava je celkom v pohode...Mam pokojnu mysel...takze myslite ze sa depresia po celkovom vysadeni liekov uz nevrati? Dakujem za odpoved:D Vela stastia

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Antidepresiva se obyčejně skutečně užívají řadu měsíců, v některých případech i let. Za minimální dobu je považováno 6 měsíců. "Pokažené systémy" naučí reagovat trochu jinak, takže po vysazení antidepresiv, které ovšem musí být po dohodě s lékařem a postupné, by se neměla deprese znovu objevit. Rozhodně nevysazujte léky teď, ani když se cítíte lépe, je důležité je opravdu užívat dlouhodobě, pak je riziko relapsu onemocnění nižší. Jak sám píšete, nejlepší je se také jakýmkoliv drogám obloukem vyhnout, protože při opětovném užití by drogy mohly depresivní příznaky opět způsobit. Nelze s jistotou říct, a zejména takto na dálku, zda a jaká je pravděpodobnost návratu deprese po vysazení léků, někdy může dojít k návratu příznaků po dlouhodobém stresu, v zátěžové, obtížně zvladatelné životní situaci. Pravděpodobně se Vám to ale podaří zachytit dříve a víte už, že léky na to fungují. Také není špatné v kombinaci s medikací a psychiatrickou péčí využít i služeb psychoterapeuta, který by Vám pomohl se zorientovat v tom, jaké faktory kromě drogy mohly k rozvoji deprese přispět, jak tomu porozumět a jak možná některé životní situace do budoucna zvládat jinak. Nicméně pokud se budete držet pokynů psychiatra a budete fungovat bez drog, tak je velká šance, že se deprese už znovu nerozvine. Držím palce a přeji hodně štěstí.