Kritická situace
Míša
Dobrý den, mám následující problém. Bratr - těžký alkoholik, od mládí trpící depresemi, kvůli kterým pobírá invalidní důchod, (má za sebou i nezdařený pokus o sebevraždu), se po rozpadnutí druhého manželství přistěhoval k mým rodičům. Od té doby je šikanuje, uráží a ponižuje, nutí je, aby mu kupovali vodku, platili za něho účty po hospodách, za pobyty na záchytce, za ztracené věci apod. Rodiče jsou už staří a bojí se ho a zároveň si bláhově myslí, že mu ještě lze pomoc - vždy stejný kolotoč - detox, 3 týdenní - 3 měsíční odvykací kůra a jak se vrátí, spadne ještě níž. Nyní je jeho programem ráno slibovat, v poledne už má za sebou půl litra vodky a večer řádí a tak je to každým dnem. V léčebně ho nechtějí. Potřebovala bych poradit, jak pomoci rodičům (na bratrovi mi už vůbec nezáleží, kdyby zemřel, uspořádala bych oslavu.) Situace je o to těžší, že oni pořád věří, že se vyléčí a poskytují mu veškerý servis - nedaří se mi je přesvědčit, že tudy cesta nevede. Co mám dělat, bojím se, že je svým chováním zabije. Děkuji za jakoukoliv radu. P.S. Bratr samozřejmě již na žádné léčení dobrovolně nepřistoupí, mám obavy, že je již v pokročilém stádiu paranoi.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, Vaše situace je opravdu nelehká. A Vaše možnosti ji ovlivnit ještě těžší. Chápu, že je pro Vás těžké vidět, co se Vašim rodičům děje a cítit beznaděj to nějak ovlivnit. Je evidentní, že takový přísup, který Vaši rodiče zvolili, nikam nevede. Jistě to ale dělají s nejlepším vědomím svému synovi pomoci. Vy se jim snažíte tzv. otevřít oči, ale oni Vás neslyší. Je to nezáviděníhodná role, jste pak vlastně v opozici vůči celé rodině, i když to myslíte dobře. Je tím negativně ovlivněn vztah k Vašemu bratrovi i oboum rodičům. Je dobré, že rodiče slyší, že s takovým přístupem, který bratra nemotivuje k nějaké změně, nesouhlasíte. Jak je vidět, tak to ale nestačí. Co můžete Vy sama v této situaci udělat, je pokusit se pracovat na zvládání této situace, mluvit s někým o Vašich pocitech, zkusit se smířit s tím, že Vaše možnosti ji ovlivnit nejsou velké. Možná i ze sebe sejmout nějakou tu zodpovědnost, kterou za všechny cítíte. Doporučovala bych Vám se na někoho obrátit, kdo by Vám s tím pomohl. Když mi napíšete, odkud jste, poslala bych Vám kontakt. Vašim rodičům bych také ráda doporučila návštěvu nějakého odborníka, možná když neslyší Vás, mohli by slyšet jeho. Předpokládá to ale jejich zájem situaci nějak řešit. Nějak jinak, než to doposud zkoušeli. A to chce také hodně síly. Tuto sílu bych přála i Vám, abyste nalezla ještě krapet další, na někoho se obrátila a nezůstávala s tím sama. S pozdravem Eva Formánková. P.S. Z Vaší skryté poznámky mám trochu strach. Působí na mě opravdu beznadějně, cítím z ní velké zoufalství.