Rony
Ahoj, četl jsem, že v psychiatrii se dříve užíval pervitin v max. dávce 20mg. Zajímalo by mě, na jaké "nemoci" se tento destruktivní stimulant využíval? Aleš

Odpověděl: Jakub Minařík
Psychostimulanty se v minulosti používali a někdy dodnes používají v relativně málo indikacích. Většinou se jednalo o stavy, kdy je třeba prolomit útlum u některých nemocných. Týkalo se to některých forem psychotických a depresivních onemocnění, v neurologii se stále používají k léčbě narkolepsie, užívají se také k léčbě dětského hyperkinetického syndromu. Někdy se také používali z diagnostických důvodů při podezření na psychotickou poruchu kdy aplikace psychostimulancia po několik týdnů buď psychozu vyprovokovala, nebo ne. V minulosti se užívali ještě k vedení tzv. psychotonového interview. No, existovali jistě ještě další indikace, ale tohle jsou ty hlavní. Jako lék se používal nejen metamfetamin, ale i jiné látky s podobným účinkem. Jo a málem bych zapomněl, některá psychostimulancia se užívala jako léky na hubnutí (fenmetrazin). Stačí?