ústavní léčení bez možnosti ukončení z vlastní vůle pacienta
říman
Moje přítelkyně (23) užívá již delší dobu pervitin. Bohužel nevím jak přesně dlouho vím pouze to, že asi před čtyřmi lety si našla přítele, který pervitin užíval a ten ji to naučil. Tento "přítel" ji při společných jízdách nebo pitkách surově bil a hrubě ji urážel, musela mu dělat služku, dávat mu peníze a vůbec s ní zacházel jako s kusem hadru. Po nějakém čase soužití s tímto individuem začala mít odpor sama k sobě, k celému světu a začala trpět bulímií. Zprvu pervitin jen šňupala, avšak později asi tak před půl rokem ho začala užívat nitrožilně. Mimo to trpí panickým strachem z jakékoli zodpovědnosti a z toho, že by musela přestat. Když jsem jí pohrozil že pokud napřestane, všechno povím její mámě (kterou jsem o tom samozřejmě informoval již předem) a půjde okamžitě na léčení, odpověděla mi, že až jí vyprší zkušební lhůta u nynějšího zaměstnavatele, kde jak tvrdí jí práce baví, tak toho nechá. Jenže tato zkušební lhůta končí až za dva měsíce a já mám pocit, že to nemíní v žádném případě splnit a bude se snažit z toho nějak vykroutit. Asi před rokem již byla v psychiatrické léčebně s bulímií, jenže po čtrnácti dnech podepsala revers a odjela domů. Proto mne i její mámu by zajímalo, protože s tímto nemáme žádné zkušenosti, jak lze dosáhnout toho, aby jí byla nařízena ústavní léčba bez možnosti svévolného ukončení léčení, kam se obrátit a kde v jsou u nás léčebny, které by mohly vyléčit všechny její problémy pokud možno souběžně, protože jsem přesvědčen, že všechny tyto problémy velmi úzce souvisejí a vzájemně se posilují. Za odpověď předem děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
No tomu že přestane až, ... bych taky moc nevěřil. S tím nařízením léčby je to složité, to co máte na mysli znamená uznat pacienta za nesvéprávného, protože je nebezpečný sobě, nebo okolí a není v kontaktu s realitou a může to udělat jen soud. Takové kroky se podnikají např. u psychotických pacientů, nebo u pacientů s těžkou depresí a vysokou pravděpodobností sebevraženého jednání. No a tohle asi není úplně ten případ, ... Ona také taková léčba nemá většinou valného smyslu. Doporučoval bych vám na ní soustředěně tlačit, to by mohlo posílit její motivaci k léčbě. Jste-li pražský, pokuste se ozvat (02/803130), MOHL BYCH VÁM NĚCO SMYSLUPLNÉHO DOPORUČIT. :-)