Nevim, co to je...

Aneta

Dobrý den, prosím Vás, co je to FLEGMONA? Má to souvislost s injekční aplikací drog? Jsou to nějaký zvířátka? A když se to dá pryč, jestli se to dá dát pryč, je pak ten člověk zcela zdráv? Děkuji. Aneta

Odpověděl: Jakub Minařík

Flegmona je neohraničený šířící se zánět kůže, obyčejně bakteriálního původu (bakterie jsou něco jako zvířátka, jen jsou menší). :-) Flegmona vypadá jako červená plocha, která se šíří v jazycích, je zarudlá, horká, na omak, někdy i spontánně bolestivá. Postižená končetina (končetiny jsou typickou lokalizací po injekční aplikaci drog) je oteklá. Postižený mívá obyčejně horečku, v pokročilejších stadiích značně vysokou často také vypadá na první pohled nemocně. Pokud se onemocnění dostane do opravdu vážného stadia, tak se stává, že nemocný je bledý, tvář má jakoby ostřeřezané rysy, vypadá na umření. Ne nadarmo se takovému výrazu tváře říká facies hipocratica in ultimis (tvář umírajícího v posledním tažení). No, výše zmíněnému popisu odpovídá i závažnost onemocnění. Pokud máte podezření na flegmonu, vyražte rozhodně neprodleně k lékaři. V počátečních stadiích stačí k léčbě antibiotika, vážnější stavy se řeší navích drenáží postižené oblasti. Pokud se onemocnění dostane ještě dále, je někdy nezbytné, proto aby pacient přežil, postiženou končetinu amputovat. Zanedbaná flegmona může končit smrtí. Nenechte se ale děsit, pokud je léčba zahájena včas, onemocnění má dobrou prognosu a hojí se bez následků. Stačí? :-)