léky,kurkuma a marihuana
Antonín
Dobrý den,
po čase mám na Vás zase dotaz a omlouvám se,že píši tak často,ale poslední měsíce mívám úzkostné stavy a všechno mě rozhodí a moc mi pomáhá se s někým poradit a komunikovat...Snad mě ty stavy brzy přejdou a moc děkuji za Vaši pomoc... Užívám na uzkosti 2x denně Citalec,2x denně Dogmatil a přes den cca 0,5 - 1,5 mg Neurolu a Stilnox na spaní a mám strach tyto léky s čímkoli kombinovat,aby to nemělo negativní vliv na můj mozek a jeho poškození...
Na internetu jsem se dočetl,že kurkuma,která se dává do jídla,obsahuje i eterické oleje a snad by se neměla kombinovat s nějakými antidepresivy,je to možné? Není brána jako droga? Nevadí,že jsem ji jedl? Měl jsem včera k obědu kari omáčku s nějakými specifickými přísady indické kuchyně a právě kurkumou.
Navíc jsem ten den venku opět cítil marihuanu,zase jen chvilku,ale to jste mi vysvětlili,že nevadí a nemá krátkodobě nemá vliv...
A ještě jsem stejný den odpoledne byl u zubaře na hloubkovém čištění dásní,kde mi aplikovali nějaké přípravky na vypláchnutí (asi nějaká desinfekce a na hojení) a po zákroku se mi navíc zamotala hlava a málem jsem omdlel.
Vím,že jsou mé dotazy nejspíš iracionální,ale s užíváním léku se bojím jakékoli kombinace a všeho,co by mě mohlo ovlivnit (tentokráte léky,kurkuma,marihuana a zákrok u zubaře - nějaký roztok a zamotání hlavy)...
Neudělal jsem ten den něco špatně? Můžu být v klidu?
Děkuji moc za trpělivost a rady...

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Antoníne,
je v pořádku, že se snažíte svými dotazy zabezpečit své zdraví a získat jistotu.
Kurkuma je brána jako antioxidant, který přispívá našemu zdraví v oblasti imunity, pro zdravé trávení, prospívá činnosti jater a pohybového aparátu. Samozřejmě pokud jí budete užívat nadměrně a dlouhodobobě, tak jako vše, může být škodlivá. Pokud byste užíval léky ovlivňující srážlivost krve a při onemocnění žlučových cest, tak je vhodné se o jejím užívání poradit s lékařem. V samotném jídle jí nepožijete takové množství, aby to bylo pro Vaše zdraví závadné. Ohledně lékařských zákroků včetně stomatologických, je potřeba informovat lékaře o užívané medikaci, která by se vzájemně ovlivňovala s medikací použitou při zákroku. Vámi popisované příznaky- motání hlavy a pocity na omdlení- mohou mít příčinu nebo kombinaci příčin jakoukoliv např. změna tlaku při prudkém pohybu, nízký tlak, samotný zákrok, který může být invazivní pro organismus....
Na začátku Vašeho dotazu se zmiňujete o tom, že Vám pomáhá se s někým poradit a komunikovat. Máte možnost o svých obavách, úzkostech a celkovém prožívání mluvit s psychologem nebo terapeutem? Někdy je fajn spolupracovat s někým naživo, kdo může být nezávislou podporou a průvodcem obtíží, které Vás v životě potkají. Díky této spolupráci si můžete upevnit zdravé vzorce jednání a zvládání zátěžových situací. Zkuste o tom popřemýšlet. Poohlídněte se ve svém okolí, může Vám poradit i Váš lékař, nebo Vám můžeme zkusit dát odkazy na odbornou pomoc v blízkosti bydliště, když napíšete okres bydliště.
Přeji, ať se Vám daří dobře.
HS