Droga + neurol
Klára
Dobrý den,
mám dotaz ohledně kombinace užití drogy (kokain, heroin, pervitin) a Neurolu. Partner si dal jednu z drog. Jakou bohužel neřekl. Bohužel nevím ani množství ani čas kdy užil. Říká že večer, ale není schopen identifikovat zda večer před deseti hodinami nebo večer předchozí. Je ve stavu že nemůže spát. Dostal od jeho sestry Neurol ( má ho předepsaný ona, je v péči psychiatrů) Takže mu neurol nebyl předepsán. On ho ale vyžaduje na zklidnění deprese úzkosti a hlavně aby usnul. Mám Neurol u sebe a bojím se mu ho dát. Ale nevím jestli dělám dobře. Bojím se jeho kombinace drogy a Neurolu, ale bojím se i co se může stát když bude dál v depresích vzhůru. Odešel naštvaný z domu že mu Neurol nechci dát. Nevím jestli jsem udělala správně, nebo jsem mu ho na zklidnění mohla dát?? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Kláro,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, a zároveň se omlouvám za zpoždění s odpovědí.
Píšete, že manžel užil nějakou drogu, následně po vás chtěl, abyste mu vydala neurol, bez kterého neusne. Vy jste to odmítla, a tak manžel naštvaný odešel.
Nepíšete k situaci moc dalších informací a tak předpokládám, že už se situace nějak vyřešila, nebo spíš posunula. Pokud šlo o jednorázovou záležitost, ale i pokud se situace nějakou dobu vyvíjí a opakují, napadá mne, že by bylo dobré mít někoho, s kým můžete všechno probrat a na podobné věci se připravit, případně místo, kde byste si mohla s manželem vše vyříkat, vysvětlit, pojmenovat, co se to vlastně dělo, a domluvit se na tom, co a jak bude dál. A to bez hádek, výčitek a ultimát, ale pokud možno v klidu a konstruktivně. V soukromí se často podobné rozhovory zvrtnou, a proto doporučuji oslovit poradenské centrum, kde s vámi sedí někdo nestranný a pomůže vám vyhnout se eskalaci konfliktu a s udržením konstruktivního hovoru a naslouchání. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl?
Být byť jen jednorázově v roli policajta, který rozhoduje o lécích, není pro nikoho nic příjemného. Ve vztahu to rozděluje moc, víc je jí na straně toho, kdo má lék - zdánlivě. Ten se často cítí bezradný a bezmocný a neví, co je správně. Na druhé straně je někdo, kdo něco chce a je mu to odpíráno jako malému děcku, logicky je pak naštvaný, ponížený a zlobí se. A to i přes to, že někde uvnitř moc dobře ví, že to, co dělá ... tedy užívání drog a následné užívání léků, není úplně v pořádku. Rozjíždí se tak začarovaný kruh nezdravého až toxického vztahu, kde se k sobě lidé začínají chovat nehezky, navzájem se obviňují, vyhrožují si, ubližují, manipulují s sebou navzájem apod.
Jak jsem psala na začátku, v dotazu jste toho zmínila jen málo, a tak si spoustu věcí domýšlím, odhaduji a možná jsem taky úplně vedle. Doufám, že i tak jsem srozumitelná. A pokud je to tak, že vám přijde něco z toho, co jsem popsala blízké, zvažte návštěvu poradny. Mohla byste tam o všem v klidu mluvit v širších souvislostech, zorientovala byste se v možnostech, jaké máte vy i jaké má partner a mohla byste hledat, co dál ... aspoň sama, pokud manžel problém nevidí. Máte-li na to aspoň trochu odvahu, pak se můžete obrátit buď na naši Poradnu pro rodinu v centru Prahy nebo některou podobnou ambulaci - v každém větším městě najdete kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci, případně poradnu pro mezilidské vztahy, kde vám buď přímo nabídnou schůzku, nebo vám dají kontakty, kam je možné se obracet. Případně napište, ráda vám kontakty najdu. Služby těchto poraden jsou poskytovány zcela diskrétně a zdarma.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.