CO DĚLAT?
manon
NEVÍM, co s tím....
38 dcera drogově závislá, bez zaměstnání, s dluhy,samoživitelka- dvě děti školního věku. Vnučky, které trpí,starší vnučka se stará o mladší, nyní se začala sebepoškozovat, doma nepořádek, máma většinu času spí. POTŘEBUJEME dceru poslat na léčení. Ale jak?když ona je v pořádku....

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
přimět někoho k léčbě v momentě, kdy on sám své braní jako problém nevnímá, je bohužel téměř nemožné. U rodičů uživatelů však existuje riziko, že někdo z jejich okolí nahlásí na OSPOD (orgán sociálně právní ochrany dítěte) své podezření, že o děti není dobře postaráno a nacházejí se v nebezpečí. Takové oznámení lze učinit i anonymně. OSPOD má povinnost toto ohlášení prověřit, může navštívit domácnost, ve které děti vyrůstají, zkontaktovat blízké osoby, školu, pediatra, zjistit, v jakých podmínkách děti žijí, zda nedochází k zanedbání péče a ohrožení jejich zdravého vývoje. Pokud OSPOD na základě takového šetření dospěje k závěru, že děti jsou opravdu v ohrožení, dá návrh k soudu, aby děti byly z péče rodiče odebrány. Soud si pak může klást podmínky, za kterých lze uvažovat o jejich navrácení k rodiči a takovou podmínkou může být například absolvování léčby. Děti mohou být pak po přechodnou dobu umístěny buď v péči někoho z rodiny nebo v profesionální pěstounské péči či jiné náhradní péči.
Tyto informace můžete dceři předat (více na www.mamaadrogy.cz). Cesta k odebrání dětí z péče bývá velmi rychlá, soud rozhoduje v řádu několika málo hodin či dní. Získat děti zpět do péče naopak může být běh na poměrně dlouhou trať. Rodič musí projevit snahu situaci řešit, spolupracovat s OSPOD, plnit dané podmínky a až poté lze žádat soud o znovu navrácení dětí do péče. Proto je o dost výhodnější nastoupit do léčby dobrovolně, bez zásahu úřadů a soudu. Po dobu léčby může o děti pečovat po vzájemné dohodě například někdo z rodiny.
Zcela chápu, že taková situace, která se týká Vašich nejbližších, musí být opravdu velmi těžká. Proto bych Vám doporučila vyhledat službu pro rodinné příslušníky uživatelů návykových látek. V Praze je to například Poradna pro rodinu SANANIM https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/. Pokud je pro Vás Praha z ruky, klidně se na ně obraťte po telefonu či e - mailem, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vašem okolí. V takové službě můžete zcela otevřeně mluvit o tom, co se děje a jak dál, co by mohlo pomoci.
Držím palce a přeji klidné dny, Anna Novotná