Hiv
Blbost
Zdravím,kdybych použil použitou jehlu po 7mi měsících,před aplikaci položena 10minut v dezinfekci je možné se nakazit virem HIV,muže vir přežít po 7mi měsících v jehle ? Byla položena na poličce 7mesicu pokoj byl pravidelně větraný

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den,
pokud by se injekční materiál nedostal do přímého kontaktu s krví nakažené osoby a bezprostředně do kontaktu s krví osoby další, nemělo by hrozit riziko. Stejně tak jako se nenakazíte například na toaletě nebo i kdybyste se například poranil o odhozený injekční materiál, v těchto případech je riziko přenosu minimální, a to proto, že virus na vzduchu nepřežije.
Níže kopíruji informace z webu:  www.aids-hiv.cz Otevřít odkaz v novém okně (Národní program boje proti HIV/AIDS - Státní zdravotní ústav ČR):
Virus HIV je velmi citlivý k zevním vlivům, ničí ho běžné fyzikální a chemické prostředky, např. teplota nad 60o C, běžné dezinfekční prostředky, např. chlorové preparáty. Po zaschnutí virus HIV záhy hyne. Virus HIV se vyskytuje v tělesných tekutinách, zejména v krvi, spermatu, poševním sekretu a v mateřském mléku. Aby došlo k infekci, musí do organismu člověka proniknout určité množství viru HIV, hovoříme o tzv. infekční dávce.
Jsou známy pouze tři způsoby přenosu infekce HIV:
1. Nechráněným pohlavním stykem
2. Krevní cestou
a) podáním infikované krve nebo krevních přípravků.  V současné době je tento způsob přenosu v rozvinutých zemích, mezi které naše země patří, téměř vyloučen.V České republice jsou od roku 1987 všichni dárci krve kontrolováni, zda jejich krev není infikována virem HIV.
b) při drobných poraněních je nebezpečí nákazy virem HIV od infikovaného člověka nepravděpodobné, protože k infekci je třeba určité množství viru. Je však třeba se vyvarovat společnému užívání hygienických potřeb, jako kartáčku na zuby a žiletkám, stejně tak jako nedostatečně sterilizovaným nástrojům při provádění některých kosmetických úkonů (tetování, propichování ušních boltců, piercing apod.).
c) při injekčním užívání drog Sdílení injekčních jehel, stříkaček i roztoku drogy může vést k infekci HIV u injekčních uživatelů drog, pokud je některý z nich nakažen virem HIV.
3. Z matky na dítě. Těhotná žena infikovaná virem HIV může nákazu přenést i na své dítě jak během těhotenství, porodu, tak i kojením.
I přes to, bych doporučila, abyste tento injekční materiál vzal (+ další jestli máte) a v Kontaktním centru nebo v rámci Terénního programu pro uživatele drog (bývají ve všech větších městech), Vám jen bezplatně, nezávazně a anonymně vymění za nový nepoužitý, můžete dostat i další aplikační pomůcky a užitečné informace. Případně i základní ošetření, kdyby bylo někdy v budoucnu potřeba.
Pokud nevíte, kam zajít, ráda Vám pošlu kontakty, stačí napsat jaká města máte v dobré dostupnosti.
Mějte se hezky a ozvěte se, není, čeho se bát.
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová