Efedrin a pseudo
Moron
Dobry den, hodně jsem slyšel že pervitin v 90kach byl něco jiného prý to co se prodává ted tak je náhražka, že prý pravý perník se vařil z efedrinu a teď se vaří z pseudoefedrinu a má to ovlivnovat učinek. Taky jsem četl že to má 2 isomery D a L ten D by měl být ten psyhoaktivní. aspon podle internetu. Mají ty isomery něco společného s tím z čeho to je uvařené? Nebo v efě a pseudu není rozdíl, ovlivní to kvalitnu nebo je to jedno a záleží na kvalitě varu?

Odpověděl: Amrit Sen
Morone, zdravím Vás,
díky za důvěru. Nejsem chemik, farmaceut, ani drogový nadšenec, nejsem si ani jist, nakolik sem moje odpověď vůbec patří.
Efedrinu je popsáno myslím cca 6 typů, ty ale nejsou výchozím tématem.
http://www.chemspider.com/Chemical-Structure.4856.html
Mezi pervitinem vyrobeným z efedrinu a tím, který je vyroben z pseudoefedrinu rozdíl je, a to poměrně významný. Pro zjednodušení si zkuste představit, molekulu efedrinu, jehož oba typy mají naprosto shodný vzorec, když molekulu jednoho zrcadlově otočíte, získáte antipod. Zjednodušeně to ve finálních produktech, tedy pervitinu z efedrinu a pervitinu z pseudoefedrinu znamená opačnou orientaci vazeb na benzenovém jádru.
V praxi se rozdíl účinku projevuje tak, že "pravý" (levotočivý) pervitin má mírnější, ale delší "nástup" a výraznější, dlouhodobější účinek, zatímco isomerický ("pseudo")pervitin z pseudoefedrinu má razantnější a kratší "nástup", s mírnějšími a krátkodobějšími účinky.
Tedy, pervitin z efedrinu je levometamfetamin 1-1-fenyl-2-metylaminopropan.
Pervitin z pseudoefedrinu je pravotočivý (+)-1-fenyl-2-metylaminopropan, přezdívaný „led", nebo „ice", vyráběný nelegálně v USA a v současnosti u nás.
Dalším isomerem je metamfetamin racemát, který je "neutrální" a má označení (+/-)-1-fenyl-2-metylaminopropan, ze kterého se při výrobě (přetáčením) stává pravotočivý pervitin.
Na výrobě taktéž záleží, "patentů" je více a některé postupy se významě liší, kvalita produktu se ale může odrážet nejen způsobu výroby a výchozích látek, prekurzorů, ale také od "šikovnosti" výrobců.
Snad to stačí, odpusťte, naší prioritou je především pomoc lidem, kteří trpí, často jde o život, a to doufám, není Váš případ.
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.