Toxická psychóza
Jarka
Dobrý den,prosím o radu ohledně dcery,která užívá pervitin.Je to maminka od dvou dětí.U dcery po každodenním užívání pervitinu,řekla bych až moc,se vyskytla toxická psychóza.Dvera má pocit že ji někdo sleduje že má napíchnutý telefon, že jí rodina chce dostat do blázince.Nikomu nevěří a stále má pocit že se na ni každý dívá.V tramvaji ji prý nějaký člověk natáčel na mobil a to né jednou.Aspoň podle dcery.A takových nesmyslných situací je víc.Dceři je 31let a dětem 12,10.Žila s otcem svých dětí 10 let,v těžkých psychických podmínkách,kdy partner byl alkoholik a bral drogy.Tudiz podlehla i dcera.Chtěla bych se zeptat jak moc je to nebezpečné a radu jak ji pomoci,aby navštívila psychiatra.Ona samozřejmě odmítá,s tím že jí chceme ublížit a dostat do blázincem.Nevím jak tuto situaci řešit.Poradíte prosím.Dekuji Jarka.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Jarko,
moc díky za Váš dotaz.
Toxická psychóza je stav, který může být jak pro Vaši dceru, tak pro její okolí, opravdu potenciálně nebezpečný. Její jednání může být nepředvídatelné, může reagovat nepřiměřeně situaci, může být zmatená, dezorientovaná....V ideálním případě odezní tento stav bez nutnosti lékařského zásahu, pokud ale Vaše dcera i nadále užívá, může se naopak její stav zhoršovat.
Pokud dojdete k závěru, že je Vaše dcera ve stavu, který je nebezpečný jí či dětem, je na místě volat rychlou záchrannou pomoc! Ta by Vaši dceru odvezla do psychiatrické nemocnice, kde by byla zamedikována a výrazně by se jí ulevilo! Někteří uživatelé mají i v období psychózy na svůj stav náhled a uvědomují si, že je "něco špatně", u Vaší dcery zřejmě tento náhled chybí. Věřím, že je pak velmi těžké ji přesvědčit k tomu, aby vyhledala pomoc sama.
Potíž je také v tom, že pokud bude Vaše dcera i nadále užívat, její stav se i po hospitalizaci může hodně rychle znovu zhoršit....pak nastává otázka, jak by byla schopna pečovat o dvě děti.....zda není péče o vnoučata spíše na Vás, jak tuto situaci řešit....
Velmi bych Vám doporučovala se obrátit na služby pro rodinné příslušníky lidí se závislostí, kde byste mohla celou situaci probrat, zjistit možnosti řešení anebo si jen ulevit od toho, jak těžké to pro Vás musí být.
Pokud jste z Prahy nebo máte Prahu blízko, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM:
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Pokud je pro Vás Praha špatně dostupná, můžete se na ně obrátit alespoň telefonicky, určitě Vám doporučí nejbližší vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím Vám palce!
Za Drogovou poradnu
Anna Novotná