J.N.
Dotaz Moje sestra je již delší dobu členem sekty , takzvaného Sri Chinmoy meditačního centra. Samozřejmě, když s tím souhlasí naše matka a otec prý celkem moc nenamítá, navíc já jsem dospělá a mám již vlastní rodinu i bydliště, neměla bych vlastně nic řešit, nicméně, obávám se že sestra se dostala do problémů, které nemusejí nezbytně souviset, jak se zřejmě domnívá a k tomu vyjadřuje má matka, s jejím dospíváním a uvědomováním si vlastní ceny ( již brzy nebude "–náctiletá") . Pamatuji si svoji sestru před vstupem do uvedené sekty a krátce po něm, byla sdílná, otevřená a nestyděla se spolu s rodinou řešit důležité otázky svého života. Daná sekta se zaštiťuje "dobrozdáními" od takových osobností jako jsou například Václav Havel, Dagmar Lastovcká…anebo taky kardinál Vlk a dokonce i papež Jan Paulus II , pořádala "Peace Runs" a jiné aktivity (prohlášení Prahy "Hlavním městem míru", Peace plagues…) prý pro podporu světového míru, lásky a porozumění. Jejich Guru byl prý v nějakém chrámu v Pondyčičiery jmenován "Duchovním vůdcem světa" (ověřila jsem si to po Internetu, v Puttuččeeri je téměř neznámý) a každá politická osobnost je prý nadšená jeho návštěvou… Nicméně, na Internetu se dozvíte, že ne všechno je zlato, co se leskne, tedy že sekta je v USA smutně známá také zaměstnáváním emigrantů z "východního bloku" bez povolení, zajímavými obchody a jinými podvody a že Guru (a další členové vedení sekty) má zálibu (obsession) také v krásných ženách a povzbuzovacích prostředcích. Moje matka tomu ale nevěří a nevšímá si nápadných změn v chování mé sestry, která je v současné době již často dost unavená a předrážděná, jindy zase překypuje energií a celou noc nespí a vesele si zpívá Guruovy dětinské mantry. Občas jí hodně a občas vůbec. A tak se to střídá. Již delší dobu se nikomu nesvěřuje, o vážných otázkách života se odmítá bavit, Supreme (jiné jméno Gurua) to prý řeší za ni a nemá se nikdo starat. Občas ji také něco popadne a místo "ranní meditace" půl hodiny brečí, nebo dokonce omdlí. Po proklamované harmonii v životě ("tune up Your life!") vlastně ani čárka a nejhorší je, že podobně se začíná chovat i moje matka. Ještě podivnější je že žáci SCC se se mnou ( a s kýmkoliv "z venku") na toto téma odmítají bavit, Guru prý má pro každého vybranou tu nejrychlejší cestu a co na ní žák zažije, je jeho tzv. karma a nedá se s tím nic dělat. A vůbec prý SCC je cesta plná míru v úplné odevzdanosti lotosovým nohám Gurua, který prý svojí "božskou mocí" konvertuje i silné narkomany a mentálně labilní jedince na oddané a kdo ví jestli já jsem vlastně normální a co že se mě to vlastně nezdá. A co že se do nich tak zle navážím, je náboženská svoboda a SCC jsou ti nejpříjemnější lidé na světě, jak každý "normální" člověk prostě musí cítit. Pěkně sprostá odpověď na to že by měli představovat hrdé tvůrce světového míru, a harmonie, nemyslíte? S drogou jsem si vůbec nikdy nic nezačala, už třeba jen pro to, že si přeji mít zdravé potomky a spokojené manželství. Na to že by se mohlo jednat o následky účinků drogy mě vlastně přivedlo pozorování lidí požívajících (na technopárty a diskotékách) tzv. taneční drogy, jejich chování se příliš podobalo na moji sestru. A také čtení stránek na Internetu zaměřených k drogové problematice. Jistě, v SCC namítají, že drogy jsou tam tabu a případný hříšník by byl okamžitě vyloučen. Ale sama vidím, že celkem mnoho lidí v SCC se chová podobně, jednou podrážděně, ale vše skryjí většinou v sobě ( nebo si nechají "na doma", kde prý udělají občas "divadélko") jindy až chorobně aktivně. Taky si občas všimnu podivně vypadajících lidí přicházejících občas do SCC, muži (boys) v SCC musejí mít krátké vlasy a ženy (girles) dlouhé a měli by být slušně oblékaní,a nesmějí si projevovat otevřeně (lidsky omezeným způsobem) náklonnost, ale u těch lidí to bývá i naopak a kdyby jen to,někteří se chovají "jako by si něco vzali". Z SCC mě uklidňují prý ti lidé tam chodí jen na pokročilé meditační kurzy, dovnitř ale není vůbec pro normální lidi přístup,(ani když tam mají příbuzné) proto se nelze nijak přesvědčit, je-li to pravda. V prodejnách sekty lze koupit například i dýmku na “trávu“ prodávanou zde jako indický lidový výrobek ( to ale vlastně ještě nic neznamená) a slyšela jsem ale možná z nedůvěryhodných zdrojů (od bývalých žáků SCC, kteří jsou prý sektou zastrašováni, privátní poštou), že sekta se tajně,částečně podílí na prodeji zboží pašovaného do ČR Vietnamskými mafiemi, aby měli více prostředků pro potěšení svého Gurua. Nechci někoho obvinit ani někoho poškodit,ale dokázal by mě někdo odborně poradit, jak pomoci mé sestře a možná i matce? Prosím pokuste se mě kvalifikovaně odpovědět, případně mně k někomu kvalifikovanému odkázat. Jana (Praha)

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že co se informací o sektě Sri Chinmoye týče, máte informací víc než dost a je vidět, že jste se je snažila získat ze všech možných zdrojů a udělat si pokud možno nezaujatý úsudek. Pravdou je, že toto společenství je považováno za sektu, což je označení, které už samo o sobě není pozitivní a vyžaduje obezřetnost. Jestli se v jejím kruhu užívají drogy, bohužel nejsem schopná říct. Nicméně některé z příznaků, objevujících se u Vaší sestry, by na to klidně mohly ukazovat. Ať už se ale jedná o závislost na drogách nebo na sektě (nebo na obojím), platí v podstatě vždycky, že pokud člověk nechce, je hodně těžké mu pomáhat. Naše organizace se ale zabývá nealkoholovými drogami a sekty jsou oblastí, se kterou máme minimální zkušenost. Takže pokud zjistíte, že sestra užívá drogy, jsme Vám kdykoli k dispozici. Zatím bych Vás ale odkázala na MUDr. Prokopa Remeše, působícího v pražské psychiatrické léčebně Bohnice, který se přímo touto problematikou už dlouho zabývá, a to i v rámci své terapeutické praxe. Kromě toho je jedním z vůdčích členů Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů, která u nás tuto problematiku monitoruje. Na internetových stránkách společnosti je kontakt na MUDr. Remeše, kde je možné se s ním spojit: prokop.remes@plbohnice.cz. přeji tedy hodně štěstí, pokud by tento kontakt nestačil, ozvěte se určitě znovu.