vysazení antidepresiv
hana
Dobrý den, 14 let užívám antidepresiva Paroxetin, poslední 3 roky 1/4 tablety. Nejsem schopna tuto čtvrtku vysadit,dostaví se ihned silné abstinenční příznaky.Jak se mají léky postupně vysazovat, aby se těmto příznakům vyhla? Je to možné po tak dlouhé době braní? Dr. doporučila brát ob den, když jí říkám své problémy, říká jen že je to návrat potíží.Já se léčila jen ze sociální fobii (možná úzkosti), ale takhle špatně mi před ad nebylo.Léky jsem brala tak dlouho z přesvědčení, že nejsou návyková a budu je moci kdykoliv vysadit..Existuje nějaké zařízení,které se touto problematikou zabývá ( nebo nějaký psychiatr)? Jsem z toho moc nešťastná. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Hano,
vysazování paroxetinu může být bohužel někdy docela nepříjemné, vy jste ho navíc brala velmi dlouho - čtrnáct let. Potíže, které cítíte, by se spíše řadily mezi tzv. příznaky z vysazení, které jsou v podstatě reakcí na to, že tělu odnímáte látku, na kterou bylo dlouho zvyklé. Antidepresiva nejsou návyková v tom smyslu, že na nich nevzniká typická závislost, která se vyznačuje silnou touhou užívat látku, nárůstem tolerance, zvyšováním dávek, ztrátou kontroly nad užíváním, zanedbáváním jiných aktivit, užíváním i přes negativní dopady, užíváním pro zmírnění odvykacího stavu apod. Po delší době užívání ale dochází k tomu, že si tělo zvykne na to, že něco zasahuje do jeho systému a vytvoří si novou rovnováhu. Když potom lék vysadíte, rovnováha se naruší a projevuje se to právě těmi „příznaky z vysazení".
Co ale s tím: obecně pomáhá snižovat co nejpomaleji, dále je určitě důležité se o sebe dobře starat - zdravě jíst (hodně zeleniny), dostatečně spát, trávit čas na vzduchu, hýbat se. Dál je potom možné se domluvit nějaké přechodné medikaci, která vám pomůže tenhle stav po vysazení lépe zvládnout. Může to být něco na úzkosti, na spaní... Potíže totiž nebudou trvat věčně - maximum se objeví zhruba s odstupem čtyř až pěti dnů, potom by mělo docházet k postupnému zklidňování, jak si váš organismus bude tvořit novou rovnováhu.
Jestli už berete čtvrt tablety, nevím, jestli se vám podaří si dávku ještě nějak dál rozdělit, abyste mohla snižovat pomaleji. Užívat obden je proto dobrý nápad. Údajně je i možné, převést člověka z paroxetinu na fluoxetin (v ekvivalentní dávce), neboť ten má kratší biologický poločas a potíže by tak měly trvat kratší dobu.
Určitě také bude fajn, když budete mít někoho, s kým o tom můžete s důverou mluvit - ať už odborníka, nebo někoho blízkého, rodiče, kamarády... A důležitá bude asi také trpělivost - ale zároveň i naděje, že se vám zase bude dařit lépe. Budu vám držet palce.
Pokud byste měla další otázky, určitě se ozvěte!
Držte se, ať se daří!
T.E.