AD
Richard
Dobrý den,
děkuji za zodpovězení mého minulého dotazu, od paní Ehrenbergerové, ohledně závislosti na antidepresivech.
Ještě bych si dovolil využit Vaší vstřícnosti a zeptal se na pár otázek ohledně antidepresiv a jejich vlivu na sexuální život.
V současné době užívám Elicea 15mg denně, což je AD ze skupiny SSRI a tyhle léky se vyznačují sníženým libidem, neschopností vyvrcholení.. Dokud jsem byl sám, nijak jsem to neřešil a nějak se s tím smířil, ale nyní ve vztahu mě to dost limituje.
Proto mě zaujala myšlenka, kterou jste mi k minulému dotazu nabídla. A tou je možná změna AD. Bohužel na internetu není na toto téma moc informací a mám obavy že bych se mohl "namočit" ještě do něčeho "horšího" než jsou AD typu SSRI, který momentálně užívám. Z hlediska návykovosti se záměrem budoucího vysazování těchto léků (opravdu nechci brát tyhle léky celý život).
Jak probíhá takováto výměna jednoho přípravku za jiný? (když jsem se naposledy pokoušel snížit dávku na 5mg za den, vrátili se nepříjemné stavy).
Nemáte reference na nějaké AD, které takto negativně neovlivňují sexuální život, s minimem vedlejších účinků a která by jste mi mohla s klidným svědomím upřímně doporučit?
Samozřejmě budu vše konzultovat s psychiatrem ale zajímal by mě Váš pohled na věc.
Děkuji moc za odpoved.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Richarde.
Určitě bude potřeba, abyste to probral s vaším psychiatrem, ale obecné informace vám určitě ráda poskytnu.
Výměna většinou probíhá tzv. zkříženě. To znamená, že nejprve začneme snižovat původní medikaci a během snižování postupně začneme navyšovat medikaci novou. U některých léků je ale potřeba nejprve původní lék zcela vysadit a nový nasadit až s nějakým odstupem, kvůli riziku interakcí (to platí např. pro moklobemid, který zmíním níže).
SSRI (a SNRI) jsou bohužel antidepresiva, u kterých se nějaké narušení sexuálního fungování objevuje nejčastěji (ačkoli jinak mají nežádoucích účinků docela málo). Mezi léky, které naopak na sexuální funkce vliv nemají, patří trazodon (Trittico), mirtazapin, moklobemid a bupropion. Trazodon má komplikovanější mechanismus účinku spočívající v aktivaci, respektive blokádě určitých receptorů (serotoninových, histaminových). V nižších dávkách se užívá při poruchách spánku, ve vyšších potom roste jeho antidepresivní efekt. Může se potom používat v tzv. prolongované formě, kdy můžeme dávky navýšit i bez toho, aby byl člověk ráno ještě utlumený. Mirtazapin řadíme mezi duální antidepresiva - působí převážně na serotoninové a noradrenergní receptory, dále blokuje i receptory histaminové. Má rovněž „uspávací" účinky, oba tyto léky se podávají na noc. Mirtazapin je jako antidepresivum dobře účinný, jeho nevýhodou je, že se po něm často přibírá... Moklobemid potom patří mezi tzv. RIMA, reverzibilní inhibitory monoaminooxidázy. Blokádou tohoto enzymu zvyšuje koncentrace monoaminů v mozku (noradrenalinu, dopaminu a serotoninu), což vede k antidepresivnímu efektu. U něj je třeba dát větší pozor na interakce s dalšími léky - např. se nesmí kombinovat právě se SSRI, SNRI a dalšími léky, které jinými způsoby zvyšují koncentrace monoaminů v mozku, neboť by potom mohlo dojít k nebezpečnému serotoninovému syndromu. Bupropion je další duální antidepresivum, působí převážně přes dopaminergní a noradrenergní systém. Působí budivě a aktivizačně. Nedoporučuje se mj. u úzkostných stavů, nespavosti, nechutenství a při epilepsii.
To jsou obecně možnosti, které by asi váš psychiatr zvažoval (možná ho napadnou ještě další varianty, zná vás přeci jen lépe). Každé AD má trochu jiný profil a je potřeba vybrat to, které vám jednak sedne na vaše potíže, jednak pro vás bude bezpečné.
Pokud byste někdy vysazoval úplně, mohou se nepříjemné stavy vrátit jako reakce na snížení léku. Tyto příznaky z vysazení můžete minimalizovat tím, že budete vysazovat pomalu - tím pomaleji, čím déle jste léky bral. Nebojte se snižovat i v průběhu několika měsíců, riziko, že se potíže vrátí, se tím výrazně redukuje. Taky je dobré se o sebe trochu starat i nefarmakologicky - jídlo, spánek, pohyb, odpočinek, zábava, možná nějaká forma psychoterapie... Zní to banálně, ale když vysadíte jednu formu léčby a zachováte možná příliš náročný režim, můžete se zase ocitnout trochu na šikmé ploše...
Tak ať se vám daří!
Pěkný den
T.E.