Závislost na antidepresivech
Richard
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na Váš názor ohledně antidepresiv a jejich vysazení.
Užívám AD Elicea 1,5 prášku denně a posledních několik týdnů se mi zdá, že nezabírají tak jako dřív (přesto, že jsem navýšil dávku z 0,5 na 1,5 před několika týdny). Prijde mi, že přetrvávají především vedlejší účinky, které mě citelně limitují např. v sexuálním životě. Nyní jsem začal docházet i na psychoterapie.
Od určité doby, po požití většího množství tvrdého alkoholu, (uvědomuji si jak nezodpovědné to bylo a nyní abstinuji) a následné depresi, emoční nestabilitě, kterou jsem tak intenzivně nikdy předtím nezažil, mi připadá jako by AD přestali fungovat.
Je to možné?
Chtěl bych je vysadit, a ikdyz jsem četl, že nejsou návyková, mám z toho obavy (předtím už jsem to zkoušel s jiným typem a vydržel rok, než mi byli předepsány současné). Skutečnosti, pro které mi však byli AD předepsány, se od té doby změnily, a tak bych to chtěl zkusit bez nich.
Samozřejmě vše po projednání s mým psychiatrem.
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
díky za dotaz.
Jestli tomu rozumím, ptáte se, jestli je dobrý nápad, antidepresiva v tuhle chvíli vysadit? To bude opravdu spíše otázka na nějakou podrobnější diskusi s psychiatrem, který vás lépe zná a zná např. vaše potíže, kvůli kterým jste antidepresiva začal užívat, ví, jak dlouho je berete, jak byla efektivní...
Já můžu říct asi jen obecně: jakmile AD zaberou, je dobré je brát ještě alespoň půl roku, aby si všechno hezky „sedlo" a stav se ustálil. Kdyby se vysadilo dřív, mohlo by dojít k návratu potíží. Můžete je samozřejmě brát i déle, vše záleží na typu potíží (tzn. konkrétní diagnóze), jejich intenzitě a mnoha dalším okolnostem včetně životní situace. Vysazování je dobré provádět postupně - čím déle jste léky bral, tím více si nechte času. Zamezíte tím vzniku příznaků z vysazení, které mohou simulovat původní problémy (úzkosti, únava, depresivní ladění apod.) Jde o to, že organismus byl delší dobu zvyklý na přísun určité látky a po jejím rychlém vysazení může dojít k jakési dysbalanci, rozkolísání.
Co se týče postupného vymizení účinku - je to jev u antidepresiv pozorovaný, nicméně většinou nenastává takhle naráz a spíše se dá čekat po několika letech užívání, kdy jejich efekt /např. bez další podpůrné psychoterapie apod./ slábne.
Je určitě fajn, že jste začal s psychoterapií, to vám může pomoci i během vysazování, pokud se k němu rozhodnete. Konkrétní rozhodnutí bych vám ale opravdu doporučovala prokonzultovat s psychiatrem. Určitě s ním také proberte nežádoucí účinky antidepresiv, které cítíte v sexuální oblasti. To je samozřejmě dost důležitý životní aspekt a hlavně - má řešení, i pokud byste měl nějaká antidepresiva užívat i nadále. Existují i přípravky, které nemají negativní vliv na sexuální funkce.
Stačí to takto? Kdybyste měl ještě nějaké otázky, nebojte se ozvat.
Přeji hodně štěstí! A s alkoholem opatrně :)
T.E.